Nieuws

Parkweg op de schop: meer plek voor fietser en voetganger en deels eenrichtingsverkeer

De Parkweg, een van de langste straten van de stad Groningen, gaat op de schop. De straat wordt gedeeltelijk eenrichtingsverkeer, bussen verdwijnen, aan de noordzijde verdwijnen de parkeerplekken waardoor er meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers. Als de raad akkoord gaat, starten de werkzaamheden in 2028.


Leestijd: 2 minuten

De verwachting is dat er komende jaren minder auto’s van de Parkweg gebruik zullen maken, onder andere omdat de toe- en afrit van en naar het centrum bij de Parkweg worden opgeheven. In plaats daarvan komt er een zogenaamde ‘insnijding’. De Parkweg wordt daarmee voornamelijk een weg voor bestemmingsverkeer voor auto’s. Tegelijkertijd wordt de straat een hoofdroute voor fietsers richting station, binnenstad of juist Martiniplaza en het Stadspark en de Drafbaan.

Eenrichtingsverkeer

Nu nog is de Parkweg van twee kanten in en uit te rijden, maar het lijkt erop dat dat verandert en dat de straat eenrichtingsverkeer krijgt, althans op het deel tussen de Rijnstraat en Merwedestraat. Daar wordt de weg dan ook smaller, zodat er meer ruimte komt voor groen, fietsen(stalling) en voetgangers.

Minder parkeerplek

Aan de noordzijde komt geen plek meer om auto’s te parkeren. Het aantal parkeerplekken gaat daardoor van 108 naar ongeveer 90 plaatsen. Volgens de ontwerpers is er onder het Emmaviaduct en aan de noordkant van de Grunobuurt voldoende plek over.

Nu nog is het westelijke deel van de Parkweg (tussen Emmaviaduct en Paterswoldseweg) een busroute. Maar als in 2026 het nieuwe busstation klaar is, kun je vanaf de Parkweg niet meer het Emmaviaduct op en nemen de bussen een alternatieve route richting het busstation. Dit betekent dat de bussen geen gebruik meer maken van de Parkweg en de bushaltes komen te vervallen.

Asfalt

De rijbanen van de Parkweg blijven van asfalt; de voetpaden worden aangelegd in klinkers. De hoge lantaarnpalen worden vervangen door kleinere lichtmasten waardoor de stoepen beter verlicht worden. In de spiegels van bomen komen planten te staan.

De plannen voor de herinrichting zijn nog niet definitief. Het voorlopig ontwerp wordt de komende tijd, in overleg met de buurt, verder uitgewerkt. De verwachting is dat pas in 2028 de schop de grond in gaat.