Nieuws

Plan autovrij maken Diepenring Groningen: ‘Waardeloos!’

Het plan om de Diepenring van Groningen snel autovrij te maken is ’waardeloos!’. Dat betekent dat er bijna vierhonderd parkeerplaatsen verdwijnen aan de rand van de binnenstad van Groningen. Dagelijks kunnen honderden consumenten dan niet meer even snel in Groningen boodschappen doen. In een tijd dat winkels het door de komst van internet en de crisis toch al moeilijk hebben, is dat een slechte ontwikkeling. Wel is het heel goed om de Diepenring op te knappen, maar dat hoeft niet door doldrieste maatregelen te nemen, waarbij parkeerplaatsen verdwijnen terwijl nieuwe grote parkeergarages nog lang niet klaar zijn. Een en ander betoogt voorzitter Bert-Jan Hakvoort van de Groningen City Club in een Opiniebijdrage voor de GIC, waarop u uiteraard kunt reageren. Hij schrijft:


Leestijd: 3 minuten

‘B en W maakten onlangs middels een persconferentie en een persbericht het plan bekend om van de Diepenring in Groningen een ‘nieuw visitekaartje’ te maken. Dat zou bereikt moeten worden door de Diepenring aantrekkelijker te maken voor wandelaars en fietsers en door bijna vierhonderd parkeerplaatsen weg te halen.
Ik heb deze keer niet zo heel veel woorden nodig om aan te geven wat ik van dit voorstel vind. Eén woord is voldoende: waardeloos!


Het gaat mij er niet om dat wij van de Groningen City Club tegen een opknapbeurt van de Diepenring zouden zijn. Helemaal niet: dat vinden ook wij een prima initiatief. Ook wij vinden dat bijvoorbeeld kademuren moeten worden opgeknapt en woonboten die liggen weg te rotten snel moeten worden verwijderd.

‘Stop & shop’

Maar waar het ons om gaat is dat er zo maar even bijna vierhonderd parkeerplaatsen verdwijnen. Dat betekent dat vanaf deze plaatsen ‘stop & shop’ niet meer mogelijk is. Er zijn namelijk altijd mensen die even snel een boodschapje willen doen. Dat wordt straks onmogelijk gemaakt. Ja, ze zouden naar een parkeergarage kunnen: maar daar is veel meer tijd mee gemoeid. ‘Stop & shop’ is dan dus niet meer mogelijk. En zeker ook voor mindervaliden wordt de stad minder bereikbaar.

Slechte timing

Maar ons allergrootste kritiekpunt betreft de timing: die klopt voor geen meter. Je gaat toch geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt? Zo moet je ook geen parkeerplaatsen laten verdwijnen voor de nieuwe parkeergarages klaar zijn. Welnu: de garage onder het Damsterdiep is nog lang niet klaar. En de nieuwe garage ter vervanging van de Naberpassage ook nog lang niet. Het is dus echt waanzin om de parkeerplaatsen aan de Diepenring nu al op te heffen, zolang er geen alternatieven zijn.
Nu zou men kunnen zeggen: ‘Ja, maar de parkeergarage bij CiBoGa staat voor 90% leeg’. Inderdaad: maar dat komt omdat die garage in de perceptie van het publiek veel te ver van de binnenstad vandaan is.

Gastvrijheid: hoezo?

Door de parkeerplaatsen op de Diepenring snel te sluiten, ben je niet bezig met gastvrijheid. Die gastvrijheid was door de gemeente nog wel zo prachtig mooi verwoord in de nota ‘G-Kracht’. Maar van die gastvrijheid blijft met het Diepenringplan weinig meer over. Hoe zo gastvrijheid! Dit is juist zeer ongastvrij, zeker in een tijd dat de halve binnenstad is opgebroken.


Er is wel beweerd dat de Groningen City Club door de gemeente was geïnformeerd en daardoor mede verantwoordelijk zou zijn voor het opstellen van die plannen. Maar wie wordt geïnformeerd is daarmee niet meteen medeverantwoordelijk. En er lijkt, tenzij ik mij vergis, toch wel heel duidelijk sprake van een versnelling van de uitvoering van de plannen.


We zijn er niet van op de hoogte gebracht dat dat nu zo haastig moet gaan gebeuren, zonder te wachten op de oplevering van de nieuwe parkeergarages. Het lijkt er op alsof plotseling haast gemaakt moet worden met het autovrij maken van de Diepenring. In de gemeenteraad was er eerder op aangedrongen dat parkeerplaatsen pas weg kunnen van de Diepenring als de parkeergarages klaar zijn, en daar horen we nu niets meer over.
Kortom: dit kan natuurlijk gewoon niet! We zullen dan ook van ons laten horen en aandringen op wat fijnzinniger maatregelen, waarbij wel rekening wordt gehouden met het begrip gastvrijheid.

Bert Jan Hakvoort

Voorzitter Groningen City Club

(Hij schreef deze bijdrage ook in de deze maand te verschijnen City Scoop, magazine van de Groningen City Club. Gisteravond verwoordde Hakvoort zijn kritiek tijdens een inspraakbijeenkomst over de plannen in de Raadscommissie )