Nieuws

Promotiedagen in MartiniPlaza; na twee jaar weer een editie als vanouds

MartiniPlaza staat vandaag en morgen (dinsdag en woensdag) in het teken van het grootste zakelijke event van het Noorden: de Promotiedagen. Het is de 35e editie van de beurs én – na twee jaar van coronarestricties – ook weer ‘een editie als vanouds’, zo zegt directeur en organisator Michel Elzinga.


Leestijd: 3 minuten

Promotiedagen in MartiniPlaza; na twee jaar weer een editie als vanouds
Promotiedagen in MartiniPlaza; na twee jaar weer een editie als vanouds

Maar dan wél met een aantal nieuwe onderdelen, zoals het Huis van de Ondernemer. “De naam zegt het al: dit wordt de plek waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten”, zo vertelt de organisator over het spiksplinternieuwe plein, dat bestaat uit een theater, een partnerlounge, netwerkruimte en een eigen horecavoorziening. Het Plein is de plek voor lezingen en bijeenkomsten voor grote groepen, tot wel een paar honderd man.

Ook nieuw dit jaar is het Fryslân Hûs. Vorig jaar had de provincie Drenthe al een eigen plein, en nu dus ook de provincie Friesland. Volgens Elzinga zullen er enkele tientallen Friese en ook Drentse deelnemers zijn. “Een ideale plek voor kruisbestuiving.” Een andere nieuwkomer is The Health Club, een plein vol tips en tricks over beweging, voeding en mentale gezondheid. “Een plaats voor inspiratie voor een gezonde leef- en werkstijl, met actieve workshops, lezingen, demo’s, coachingsessies en healthy food”, zo zegt hij tegen de Groninger Ondernemers Courant.

Niet splinternieuw, maar wel in een nieuw jasje zit het Haven- en Industrieplein. “Samen met Groningen Seaports hebben we dit plein dit jaar een totaal nieuwe uitstraling gegeven. Ook het programma is vernieuwd, evenals de plek: een centrale locatie in de Expo 1.”

Zoals gezegd: het is dit jaar alweer de 35e editie van de Promotiedagen, de online editie van twee jaar geleden niet meegerekend. De eerste keer was in 1987. Michel Elzinga was er toen al bij, als zoon van de oprichter en organisator Paul Elzinga. “Of er in die jaren veel veranderd is? Qua inhoud niet zozeer: het ging en gaat nog steeds voor een groot deel om het leggen van persoonlijk contact.”

Toch ziet Elzinga ook grote verschillen: “Vroeger sleepten ondernemers soms busjes en aanhangwagens vol spul mee: kranen, kozijnen, maar net wat ze verkochten. De komst van internet wen websites heeft dat overbodig gemaakt.” Nieuw daarentegen is zijn de informatieve en inspirerende beursonderdelen: workshops, masterclasses en bijeenkomsten.

Gezamenlijke stand Zuidoost, WEST en GCC

Bedrijvenverenigingen Zuidoost, WEST en GCC hebben dit jaar samen één stand. De drie Bedrijvenvereniging hebben voor hun leden en belangstellenden een interessant programma opgezet. De stand is te vinden vlakbij de stand van de gemeente Groningen en VBNO.

De Groningen City Club is er in geslaagd een internationale topspreker naar de stad te halen, die spreekt over de toekomst van fysieke winkelgebieden: Ibrahim Ibrahim. Zijn lezing is gratis te beluisteren, begint dinsdagavond om 19.00 uur, maar aanmelden is wel noodzakelijk via de website Futureready retail www.futurereadyretail.nl

Groningen Werkt Slim

Ook Groningen Werkt Slim laat zich zien op de Promotiedagen. Adviseurs zijn aanwezig om ondernemers van advies en contacten te voorzien. Ook verzorgt het duurzaamheidsplatform op de stand van de gemeente Groningen een gratis toegankelijke presentatie op dinsdagmiddag om ondernemers tips te geven hoe zij energie kunnen besparen. Op woensdag is ook een presentatie en een interactieve bijeenkomst bij de stand.

Groningen Bereikbaar

Groningen Bereikbaar is aanwezig, samen met Aanpak Ring Zuid en Spoorzone. Bezoekers kunnen zih laten informeren over de vernieuwingen aan weg en spoor, en mobiliteitsadviseurs staan klaar om advies te geven over slimme en duurzame mobiliteit.

De Promotiedagen trekken traditiegetrouw zo’n 20.000 bezoekers.

Klik hier voor een gratis toegangsbewijs.