Nieuws
Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelt nieuw marketinginstrument
De Rijksuniversiteit Groningen heeft een nieuw instrument ontwikkeld waardoor sneller te bepalen is of het de moeite waard is een produkt op de markt te brengen.
Leestijd: 1 minuut
Een enorme hoeveelheid producten wordt zo in een jaar op de markt gebracht. Een bijna net zo enorm aantal haalt het niet en faalt, soms met achterlating van een dikke onbetaalde rekening.Veel bedrijven hebben dus duidelijk grote problemen met het bepalen van een goede marketingstrategie en het aanvoelen van hun beoogde doelgroep. Aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is nu een nieuwe marketingtestmethode ontwikkeld, die de zwakke plekken in marketing moet ontdekken en een test is van de mogelijkheden ervan. Het moet voorspellen wat mogelijk is en zo de kans op succes van het product met een grote waarschijnlijk voorspellen.Technisch bedrijfswetenschapper Jan Hollander ontwierp aan de afdeling Business Development van de Faculteit Bedrijfskunde het zogeheten ‘assessment-instrument’ Genesis. ‘’Het Genesis-instrument bepaalt de slaagkans aan de hand van vijf vragen. Past het project bij het bedrijf? Hoe werkt het projectteam samen? Hoe ziet het product eruit? Hoe sterk is de concurrentie in de markt en hoe staat het product in relatie met de omgeving?’’, legt Hollander uit. De sterke en zwakke kanten moeten zo snel duidelijk worden. ‘’Tevens wordt de onderlingen communicatie tussen de teamleden verbeterd door de toepassing van het instrument, waarmee eveneens de kans op succes direct toeneemt’’.