Nieuws

Ring Open: campagne om bezoekers naar Groningen te lokken

De opening van de nieuwe zuidelijke ringweg aankomende zondag is voor ondernemers dubbel goed nieuws, zegt Eric Bos van de Groningen City Club. Naast een optimale bereikbaarheid betekent het namelijk ook dat er komende maanden vol kan worden ingezet op het terughalen van bezoekers naar de binnenstad. Marketing Groningen start in september met een campagne, zo meldt de GROC.


Leestijd: 2 minuten

Volgens GCC-voorzitter Eric Bos heeft de binnenstad van Groningen nog altijd minder bezoekers dan vóór de pandemie. “Als je de bezoekersaantallen van dit jaar vergelijkt met die van 2019 missen we nog altijd zo’n 10 procent”, zegt Bos. Dat heeft volgens de voorzitter alles te maken met de werkzaamheden aan de Ringweg en daarmee de oproep om de auto zoveel mogelijk te laten staan. “De oproep van Groningen Bereikbaar heeft goed gewerkt. Van een verkeersinfarct is het niet gekomen, maar daardoor was het wel een stuk rustiger in de stad.”

Hoog tijd dus om het tij te keren. Met geld van het Fonds Ondernemend Groningen, de gemeente Groningen en Groningen Bereikbaar kunnen inwoners van de rest van het land er komende tijd dankzij een campagne niet meer omheen: de stad is vanaf nu op en top bereikbaar.

In het eerste deel van de campagne worden bezoekers van grote Nederlandse steden erop geattendeerd dat Groningen ‘weer open’ is.  De boodschap in de campagne bevat een kleine knipoog, zegt Elsa Weelink, directeur van Marketing Groningen, verwijzend naar een tekst met de strekking ‘Sorry, wij zijn weer open. Love Groningen.’ Posters met deze tekst komen te staan op drukke plekken in verschillende grote Nederlandse steden, waaronder Amsterdam en Utrecht.

Na deze campagne richt Marketing Groningen de pijlen op bewoners van steden en dorpen in een straal van zo’n 100 kilometer rondom de stad. “Afgelopen jaren, tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg, waren het vooral bewoners van deze gebieden die het lieten afweten. De ring is open, de nieuwe Grote Markt is klaar, we willen deze groep verleiden weer van de stad te komen genieten.”

“We moeten de bezoekers echt zien terug te veroveren”, zegt Eric Bos. “Gelukkig hebben we daarvoor als stad genoeg te bieden. De Grote Markt is klaar, de Rode Weeshuis heeft een metamorfose ondergaan en er komt komende winter, met Wintergoud en Winterwelvaart, een fantastisch programma”, zegt hij. “Dat de nieuwe zuidelijke ringweg nu bijna weer open is, is geweldig. Maar nog belangrijker is dat dan eindelijk een terugkomcampagne van start kan gaan.”