Als het besluit definitief is – en dat is naar verwachting eind dit jaar – mag Groningen Airport Eelde ’s avonds een uur langer open. In een later stadium mag de luchthaven ook ’s ochtends een half uur eerder open. Dit is mede afhankelijk van de capaciteit bij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).
Bij het voorgenomen besluit is volgens minister Madlener ‘nadrukkelijk’ rekening gehouden met de omgeving. De geluidsoverlast voor de omgeving blijft nu al binnen de normen, en dat blijft ook zo.
Minder luchtverontreiniging
‘Eelde’ neemt maatregelen om luchtverontreiniging terug te dringen. Zo worden vliegtuigen door het vliegveld van elektriciteit voorzien op het moment dat ze op het platform staan. Ze hebben dan elektriciteit nodig voor bijvoorbeeld voor verwarming of airconditioning, en de vliegtuigen hoeven dan geen hulpmotor meer te laten draaien.
Airport Eelde laat in een reactie weten ‘trots’ te zijn op het ontwerp-besluit. “Groningen Airport Eelde is een regionale luchthaven van nationale betekenis en is een luchthaven van en voor de regio. Regionale luchthavens zijn van essentieel belang voor de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling van een regio. Wanneer het Luchthavenbesluit definitief wordt, kan Groningen Airport Eelde verdere invulling geven aan haar strategie.”
Het ontwerp-luchthavenbesluit ligt vanaf vrijdag zes weken lang ter inzage, waarna belanghebbenden eventueel een zienswijze kunnen indienen. Na instemming door de Tweede Kamer en beoordeling door de Raad van State kan het kabinet eind 2025 een definitief luchthavenbesluit nemen voor Groningen Airport Eelde.