Nieuws

Studenten dagen KLM Luchtvaartschool voor de rechter

Bijna veertig studenten van de KLM Luchtvaartschool (KLS) in Eelde, de grootste pilotenopleiding van Nederland, dagen hun opleidingsinstituut op 13 maart voor de rechter.


Leestijd: 2 minuten

Zij eisen in een kort geding dat ze na het halen van hun examen een Europees vliegbrevet krijgen in plaats van het oude nationale vliegbrevet waarvoor ze officieel worden opgeleid.De KLS worstelt al enkele maanden met de nieuwe Europese vliegbrevetnormen. De nieuwe lesmethode, die een diploma moet garanderen waarmee nieuwe vliegers een betrekking in alle EU-landen kunnen krijgen, voldoet niet aan de eisen van de Nationale Luchtvaart Autoriteiten (NLA) en garandeert derhalve geen nieuw Europees vliegbrevet.Volgens de KLS is dit echter geen enkel probleem. ,,Het oude brevet garandeert de zelfde bevoegdheden’’, beklemtoont woordvoerder A. Blaauw. ,,Een aantal leerlingen met dezelfde kwalificatie is recent nog aangenomen bij het Duitse Lufthansa.’’ Blaauw noemt het ,,teleurstellend’’ dat de studenten hun queeste tot de rechtbank doorzetten. ,,Wij zien het nut er ook niet van in’’, voegt hij er aan toe. ,,De enige reden die ik me kan bedenken is dat het een principiële kwestie voor ze geworden is.’’Het voornaamste manco van de nieuwe lesmethode betreft vijftien vlieguren die elke student extra zou moeten maken. Met de tachtig studenten die dit jaar de opleiding gaan volgen, betekent dit een extra kostenpost van een miljoen gulden. Bovendien ontbreekt het de Luchtvaartschool op het moment aan vliegtuigen en instructeurs om de benodigde luchtlesuren te geven. Via een alternatief lesparcours voldoet de opleiding nieuwe stijl alsnog aan de NLA-regels.,,Iedereen in heel Europa worstelt met deze overgang’’, verklaart woordvoerder A. Blaauw van de Luchtvaartschool. ,,Vroeger kon iedereen die een caravan langs de startbaan zette zeggen dat hij een vliegschool had. Wij juichen de internationalisering van de regels ook van harte toe. Het scheidt het kaf van het koren.’’Tot dit jaar werden na afronding van de opleiding nationale vliegbrevetten verstrekt. Studenten moesten dan in het land waar ze eventueel wilde gaan werken een extra brevet halen. Door de nieuwe Europese regelgeving kunnen alle EU-landen nu brevetten verstrekken die in heel Europa kunnen worden voorgelegd.