Gisteren werden de laatste puntjes op de i gezet om ervoor te zorgen dat het spoor veilig bereden kan worden. De gaten werden verder gevuld met zand en waar nodig werd het spoor aangevuld met ballaststenen. Om ervoor te zorgen dat er geen ruimte meer zit tussen de ballaststenen zijn die aangedrukt met een stopmachine. Het spoor zal de komende tijd elke dag ter plaatse gecontroleerd worden.
Op de proef gesteld
Het begon allemaal in de nacht van zaterdag op zondag toen de gaten werden ontdekt. Combinatie Herepoort bouwt voor Aanpak Ringweg Zuid de fietstunnel onder het spoor bij de Esperantokruising. Na behoorlijke regenval ontstonden er tijdens de nacht lekkages.
Door die lekkages liep water, zand en ballast weg, waardoor de stabiliteit van het spoor niet meer gewaarborgd kon worden.
Sindsdien zijn veel betrokkenen met man en macht aan het werk geweest. Na een eerste herstelpoging gooide het slechte weer op woensdag opnieuw roet in het eten. De tegenslagen tijdens deze werkzaamheden waren zwaar, zegt Bert Kramer van aannemer Herenpoort. Maar door daadkrachtig handelen en zonder te ‘zwarte pieten’ over de schuldvraag, kon alles worden opgelost.
Keihard gewerkt door iedereen
Bouwmanager Rick Valk van ProRail werd later bij de werkzaamheden betrokken en onderschrijft wat Kramer zegt. “Het is kunst- en vliegwerk geweest. Er is heel hard gewerkt door iedereen bij ProRail. Van de mensen bij de dagelijkse operatie tot de medewerkers op de verkeersleiding post en alles wat daartussen zit. Het is geen feest geweest voor de reiziger, maar we hebben gedaan wat kunnen om het spoor zo snel mogelijk veilig te krijgen.”
Bron en meer informatie: Aanpak Ring Zuid.
(Foto: Station Europapark – Wikipedia – Fotograaf: Spoorjan).