In het hoofdlijnenakkoord stelden PVV, VVD, NSC en BBB dat de maximumsnelheid ‘daar waar het kan’ verhoogd wordt van 100 km/u naar 130 km/u. Vooralsnog gaat het om drie trajecten, waaronder dus de A7 tussen Winschoten en Duitsland, een afstand van 24 kilometer.
Andere plekken waar de snelheid omhoog gaat, is de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug en de A7 Afsluitdijk tussen de Stevinsluizen en de Lorentzsluizen. Bij elkaar gaat het om een kleine 100 kilometer aan asfalt.
De minister wilde in eerste instantie ook een hogere maximumsnelheid op het deel van de A7 tussen Winschoten en Zuidbroek. Maar een hogere snelheid bleek daar geluidsregels te breken.
Madlener wil volgend jaar meer trajecten onder de loep nemen, om te kijken of daar ook weer 130 kan worden ingevoerd. Of dat kan, hangt af van de gevolgen voor stikstof, geluid, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.
In maart 2020 ging de maximumsnelheid tussen 6.00 en 19.00 uur naar 100 kilometer per uur. Het toenmalige kabinet deed dat om de stikstofuitstoot van het verkeer te laten dalen.