De Grote Markt was ruim een maand lang het epicentrum van Wintergoud. De overdekte ijsbaan, het reuzenrad, de glijbaan, koophuisjes en eetkramen bleken een trekpleister van jewelste.
Hoeveel bezoekers Wintergoud heeft getrokken? Piet Albers, een van de organisatoren, houdt het op minimaal 100.000 extra bezoekers. Minimaal, benadrukt hij. “Want het kunnen er zomaar nog veel meer zijn geweest.”
Dat de eerste editie meteen zo’n doorslaand succes zou zijn, had de organisatie zelf eigenlijk ook niet verwacht. “We dachten: we hebben een jaar of drie nodig om zo’n event neer te zetten. Maar niets bleek minder waar: vanaf dag 1 was het meteen hartstikke druk.”
Goed nieuws voor de organisatie en standhouders, maar niet in de laatste plaats ook voor winkeliers en horeca in de binnenstad. “De hele binnenstad heeft mee kunnen profiteren”, weet Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club. “De meeste bezoekers kwamen niet alleen voor een glühweintje en een bratwurst op Wintergoud, maar gingen daarna ook nog even winkelen of naar een restaurant.”
Volgens Bos zit de grootste winst in het effect op lange termijn. “Door de werkzaamheden aan de ringweg lieten met name bezoekers uit de regio de binnenstad lange tijd links liggen. Maar nu zie je dat ze massaal de stad weer herontdekt hebben.”
Alles wijst erop dat het niet bij deze ene editie van Wintergoud blijft, maar dat het een terugkerend jaarlijks evenement wordt. En als het aan de organisatie en ook aan de GCC ligt, wordt de komende editie een stuk uitgebreider. Qua grootte, maar mogelijk ook qua tijd. De organisatie barst in ieder geval al van de ideeën en wensen.