Nieuws
Wodka ‘uut Grunningen’ nieuwe troefkaart voor Hooghoudt
De Groningse distillateur Hooghoudt lijkt het antwoord gevonden te hebben op het feit dat steeds minder jongeren jenever drinken. Deze borrel kampt met een ‘oude lullen-imago’. Maar dankzij nieuwe producten, waaronder wodka, en dankzij expansie in het buitenland, gaat het nog steeds uitstekend met de bekendste dranken-fabriek van Groningen.
Leestijd: 1 minuut
Bij Hooghoudt heeft men voorzien dat er op termijn steeds minder vraag komt naar jenever. Het bedrijf heeft die ontwikkeling onderkend en timmert in antwoord daar op zeer slim aan de weg met komische Groningse reclames op de televisie.Maar behalve adverteren heeft het bedrijf nog een andere strategie ontwikkeld, zo blijkt uit een uitvoerig interview met algemeen directeur Bert Hooghoudt (37) in het maart-nummer van het blad ‘Bizz’.Hooghoudt is een honderd jaar oud familiebedrijf met 55 medewerkers en een omzet van 30 miljoen gulden. Het is, dankzij de reclames, een van de bekendste bedrijven uit Groningen.In het interview met Bizz zegt Bert Hooghoudt dat het bedrijf heeft voorzien dat de vraag naar jenever zou dalen, en daarom introduceerde Hooghoudt het nieuwe product ‘Royalty Vodka’, dat qua bereiding overeenkomt met jenever. Deze zachte vodka, in een opmerkelijke blauwe fles, blijkt een schot in de roos.De vodka van Hooghoudt vindt al aftrek in meerdere landen, en de export maakt al 15 procent uit van de totale omzet. Behalve vodka heeft Hooghoudt nu ook een gin, een zwarte bessendrank en de trendy vodka-likeur Royalty Red op de markt gebracht.Op de vraag van Bizz of Hooghoudt het nog wel redt als relatief klein, zelfstandig bedrijf, antwoordt Bert Hooghoudt dat hij soms wel moet nadenken over die vraag. ‘Maar niet langer dan één minuut per maand. De rest van de tijd ben ik er van overtuigd dat Hooghoudt gewoon Hooghoudt blijft en dat zie ik als een persoonlijke missie’.