In beeld

De belangrijkste risico’s van een slecht ICT beheer

De ICT infrastructuur van bedrijven is in deze tijd vaak groter en complexer dan voorheen. Het is voor bedrijven heel belangrijk om gebruik te maken van veilige ICT oplossingen, zeker wanneer er vanaf verschillende locaties wordt gewerkt. Wanneer de ICT omgeving onvoldoende georganiseerd wordt en niet optimaal wordt beheerd, dan ontstaan er risico’s die grote gevolgen voor het bedrijf kunnen hebben. Wij vertellen je meer over de belangrijkste risico’s van een slecht ICT beheer.


Leestijd: 2 minuten

Het bedrijf wordt kwetsbaar voor cyberaanvallen

Een slecht ICT beheer betekent in heel veel gevallen dat de systemen verouderd zijn. De wachtwoorden zijn in veel gevallen zwak en beveiligingsupdates ontbreken. Dit zorgt voor veel zwakke plekken en dat maakt het bedrijf kwetsbaar voor cyberaanvallen. Hierbij kun je denken aan datalekken, ransomware en phishing. De gevolgen zijn vaak groot. Je verliest het vertrouwen van klanten, je leidt reputatieschade en je kunt zelfs met boetes te maken krijgen. Dit kun je voorkomen door je ICT uit te besteden, bijvoorbeeld aan Solvisoft, zodat je de belangrijkste beveiligingsrisico’s uit te weg kunt gaan.

Toename van storingen en downtime

Bij een slecht beheer van de ICT omgeving krijg je vaker te maken met storingen en downtime. De systemen kunnen vaker uitvallen. Dit is vervelend voor medewerkers en gaat makkelijk ten koste van de productiviteit. Het kan de continuïteit van je bedrijf schaden en zorgt voor een afname van de klanttevredenheid. Een gebrek aan onderhoud en monitoring leidt vaak tot het verlies van inkomsten en ongeplande downtime. Ongeplande downtime zorgt al snel voor gemiste kansen. Dit wil je voorkomen en dat is alleen mogelijk met een goed ICT beheer.

Negatieve impact op webwinkelprestaties

Voor websites is het uiteraard belangrijk dat alles goed functioneert, maar dit geldt ook zeker voor webwinkels. Ondernemers die actief zijn in de B2C of B2B e-commerce moeten kunnen rekenen op optimale prestaties van de webwinkel.   De ICT omgeving moet goed functioneren. Een slecht ICT beheer kan zorgen voor een toename aan storingen en downtime van de webwinkel. Daarnaast kunnen laadtijden langer worden en is de beveiliging vaak onvoldoende. Slecht ICT beheer kan zo leiden tot diverse problemen, zoals het verlies van klantgegevens, het verlies van omzet, het verlagen van de klanttevredenheid en problemen met online betalingen.

De kosten liggen aanzienlijk hoger

Reactief ICT beheer zorgt altijd voor hogere kosten dan proactief ICT beheer. Wanneer je zorgt voor een voortdurend goed georganiseerd beheer (proactief), dan kun je veel storingen en reparaties voorkomen. De kosten hiervan kunnen dus worden bespaard. Bij reactief ICT beheer kom je pas in actie als de problemen zijn ontstaan en al schade hebben aangericht. Dit betekent dat je te maken krijgt met hogere kosten voor noodreparaties, voor het herstel van data en bijvoorbeeld voor de vervanging van apparatuur. Met regelmatige updates en onderhoud kunnen deze kosten vaak goed worden voorkomen. Je zorgt dan makkelijk voor snelle systemen, efficiënte processen en ook innovatieve tools. Dit biedt je meteen een mooi concurrentievoordeel.