In beeld

Partnerbijdrage

Bedrijfskundestudenten Groningen leren van zakenleven in New York

Studenten van de opleiding ‘Bedrijfskunde in drie jaar’ van de Hanze Groningen hebben onlangs kennis kunnen maken met het zakenleven en het onderwijs in New York. Dat gebeurde tijdens een unieke studiereis naar ‘The Big Apple’ waar de studenten een indruk konden krijgen van het zaken doen in een van de meest dynamische steden ter wereld. Het onderhouden van internationale contacten en het opdoen van ervaringen met export zijn belangrijke onderdelen van deze studie. De reis naar New York leverde de Groningse studenten zeer bijzondere ervaringen op.


Leestijd: 3 minuten

De opleiding ‘Bedrijfskunde in drie jaar’ van de Hanze Groningen kent een aantal unieke aspecten. Eén is het vierde semester, genaamd Internationalisation waarin een aantal buitenlandse studenten instromen. Zij doen dit als minor van hun studie. Dit jaar komen de studenten uit Duitsland, Hongarije, Tsjechië, Oekraïne, Turkije, Japan en Korea.Deze studenten worden verdeeld over de projectgroepen van de Nederlandse studenten en de voertaal is dan ook Engels in deze periode.

De studenten helpen in groepsverband bedrijven met het uitvoeren van hun exportplannen naar de diverse buitenlanden. Daarnaast voeren zij een individuele opdracht uit, gerelateerd aan culturele verschillen tussen nationaliteiten. Vorige week stonden daar twee workshops in centraal met als opmerkelijk feit dat er hemelsbreed zo’n 6000 kilometer tussen beide workshops zat.

Een groot gedeelte van de groep zat in New York. De studiereis die ook onderdeel van het semester is. Een deel bleef ook in Groningen. “Deelname aan de studiereis is niet verplicht, mede vanwege een eigen bijdrage die we vragen van studenten maar ook om andere billijke redenen kan het heel legitiem zijn dat studenten niet mee kunnen of willen op deze studiereis”, zo licht Bas Baalmans, samen met zijn collega’s Kelly Boonstra en Dirck Bankers één van de meegereisde coaches toe.

 “Wel maken we de studiereis voor  onze studenten dermate aantrekkelijk dat het ‘an offer you can’t refuse’ wordt. We zien dan ook het aantal deelnemers met het jaar toeneemt.” De week in The Big Apple bestaat uit een mooie combinatie van bedrijfs- en organisatiebezoeken zoals Fordham University, de Rabobank, Peetoom, PX en het consulaat alswel voldoende vrije tijd  voor de studenten om ook de reguliere highlights van New York te bezoeken als 9/11, Brooklyn Bridge, Emprire State Building en Central Park.

Halverwege de week gaan de studenten in New York naar de Rabobank waar gastheer en locatiedirecteur Rob Derikx de studenten meer vertelt over het reilen en zeilen van de bank in de states en waar vervolgens Annette van der Feltz van de Dutch American Connection de workshop omtrent ‘cultural differences’ verzorgt.

Van der Feltz, al jarenlang woonachtig en werkzaam in Amerika, neemt de studenten mee aan de hand van de theorie van Erin Meyer, Country Mapping in de wereld van de culturele verschillen in het zakelijk leven tussen de diverse landen.

Van der Feltz weet de studenten vanaf minuut één te pakken door het tonen van een wapen. Wat roept het op bij jullie? De Nederlandse studenten reageren met angst en gevaar. De Amerikaan zou zeggen veiligheid en bescherming van familie en geliefden. Het eindigt in een aantal rollenspelen die bij menig student de ogen (verder) opent in de wereld van culturele verschillen tussen nationaliteiten. Op meerdere vlakken, denk aan taal, eten, feestdagen, lichaamstaal, het tonen van emoties, communicatie, samenwerking en nog veel meer.

In Groningen is tegelijkertijd – onder behoud van het tijdsverschil – , in de Marie Kamphuisborg waar de opleiding ‘Bedrijfskunde in drie jaar’ huist, collega Bernoud Jonker, samen met Henk Ensing, aan de slag met zijn workshop voor de ‘thuisblijvers’. De theorie van Hofstede stond hier vooral centraal, in combinatie met de komst van drie business professionals die zich vanuit het buitenland (Dominicaanse Republiek, Oekraïne, Duitsland) in Nederland gevestigd hebben en over hun ervaringen met betrekking tot de Nederlandse cultuur en het aanpassen daaraan vertelden en bevraagd konden worden door de studenten.”

Ook Jonker is enthousiast over de invulling van het programma: “De instroom van internationale studenten creëert een unieke mogelijkheid om de culturen te vergelijken en daarin te verdiepen. Naar mijn mening uniek en bijzonder omdat we 1) de New York studiereis in het programma hebben, 2) de unieke instroom hebben van onze internationale studenten en (3) extra aandacht geven aan de cultuur verschillen. Een o zo belangrijk aspect om aan studenten mee te geven gedurende hun studie.”