Met een prachtige foto van de Martinitoren, weerspiegeld in een regendruppel, heeft Groningse grafisch ontwerper en reclamespecialist Joop Nijhof de fotowedstrijd van het dagblad NRC Handelsblad gewonnen. Althans: Joop Nijhof werd de winnaar van de publiekswedstrijd. En dat is volgens hem ook te danken aan veel mensen die, mede na een publicatie op de Groninger Internet Courant, op zijn foto stemden. ‘Ja: ik ben erg blij met de prijs, en ik wilde mensen die op mijn foto hebben gestemd heel erg bedanken!’, aldus Joop Nijhof.
De foto van de Martinitoren in de regendruppel bleek bijzonder tot de verbeelding te spreken. De plaat symboliseerde de druilerige regenachtigheid van de afgelopen maand juli.
Fotograferen is niet het beroep van Nijhof, maar hij vindt het een zeer boeiende hobby, en vindt het een uitdaging om foto’s te maken met een aparte invalshoek. Wel kan Nijhof zijn foto’s soms mooi gebruiken als grafisch ontwerper. Zo maakte hij onder meer het ontwerp voor de Groninger Ondernemers Courant.
Overigens is het helaas voor Joop niet zo dat er binnenkort een miljoentje op zijn rekening wordt overgemaakt door de NRC.
De prijs bestaat uit een cadeaubon, en eeuwige roem dankzij de vermelding in de NRC. ‘Maar daar gaat het me allemaal niet om. Wat ik ontzettend leuk heb gevonden was om te zien hoe mijn foto steeds bekender werd. Ik denk dat dat komt door Facebook, waar de foto vaak is gedeeld. Dat werkt dan als een olievlek, en je zag bijna iedere dag het aantal stemmen op mijn foto stijgen. Hartstikke leuk. En zo was de druilerigheid van die regenachtige maand juli toch nog aanleiding voor een spannende zomer!’, aldus Joop Nijhof.