Er is een zeer divers programma samengesteld met daarin kerkmuziek uit Italië, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Nederland en een tweetal werken uit de Oosters-orthodoxe liturgie (Rachmaninov).
Met vroeg-barokke Motetten uit Italië (Monteverdi) en Amsterdam (Sweelinck) tot een ‘pas’ geschreven Psalm-Motet van Daan Manneke, een bekroond werk uit 1962.
Romantiek
Tussen deze oude (16de eeuw) en nieuwe muziek (20ste eeuw) wordt een muzikale lijn getrokken met koorwerken uit de “Romantiek” (18de en 19de eeuw). In de “Romantiek” laten grote componisten veelal meer hun eigenheid, hun specifieke cultuur horen, passend bij hun geboorteland. De Franse lichtheid en doorzichtigheid (Fauré), de Duitse, meer strenge en doorwrochte muziek (Bruckner) naast de Engelse koorcultuur (Brewer), bekend van de zogenaamde Evensongs en hun kathedrale jongenskoor-cultuur.
Interessant palet
Een interessant palet, met een grote verscheidenheid aan muziek waar koren zich in de diverse landen mee bezig houden en ook daarmee hun ‘kerk-muzikale plichten’ vervullen. Arti Vocali heeft voor dit concert samenwerking gezocht met Wim Westerman, een harmoniumspecialist. Hij zal het koor in een aantal koorwerken begeleiden en daarnaast enkele korte solo-werken spelen.
Het Frans drukwindharmonium werd in de 19de eeuw veel gebruikt als begeleidingsinstrument, vooral in kerken en kerkmuziek. Componisten als Charles Gounod, Camille Saint-Saëns en Gabriël Fauré hebben veel muziek voor dit bijzondere instrument geschreven. Het instrument sluit qua kleur en speeltechnische mogelijkheden uitstekend aan bij de expressie van het Kamerkoor. De klank van koor en harmonium laat zich goed versmelten tot één geheel.