Inschrijven bij de KvK
Wanneer je begint met jouw webshop, ben jij een startende ondernemer. Als startende ondernemer is het wenselijk om je in te schrijven bij de KvK, oftewel: de Kamer van Koophandel. Pas nadat jij officieel staat ingeschreven bij de KvK is jouw webshop een feit en sta jij volledig in jouw recht om jezelf een zelfstandig ondernemer te noemen. Een KvK-nummer is onder andere van belang voor het openen van een zakelijke rekening, maar valt ook onder de juridische aspecten die verplicht zijn om te vermelden op jouw webshop.
Registreer jouw domeinnaam
Misschien ben jij al de trotse eigenaar van een fysieke winkel en wil jij het klantenbestand van jouw winkel een boost geven door middel van een webshop. In dat geval is het bedenken van een domeinnaam niet al te gecompliceerd, want in de meeste gevallen link jij de naam van jouw fysieke winkel aan de domeinnaam voor jouw webwinkel, mits deze nog beschikbaar is. Heb je nog geen idee onder welke naam jij jouw webshop gaat beginnen, denk hier dan goed over na. Het wijzigen hiervan is namelijk niet eenvoudig. Zodra je zeker bent van jouw zaak met betrekking tot de naam van jouw webwinkel kun je deze controleren bij Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Via deze weg weet jij zeker dat jouw domeinnaam over uniciteit beschikt.
De algemene voorwaarden
Wanneer je een webshopeigenaar bent is het handig om jouw klanten te voorzien van algemene voorwaarden. Zo weten jouw klanten welke voorwaarden jij hanteert en waar zij op moeten letten wanneer zij een bestelling in jouw webshop plaatsen. De informatie die in jouw algemene voorwaarden staat, moet betrekking hebben tot aspecten als de leveringsvoorwaarden, de bedenktermijn en het retour zenden. Op internet vind je de basisvoorwaarden waarin jij in ieder geval moet voorzien op jouw site. Verdiep je hier dus goed in.
Pagina’s en productteksten
Een van de belangrijkste aspecten binnen een webshop is dat jij jouw klanten, naast de algemene voorwaarden, van logisch gecategoriseerde pagina’s en correcte productinformatie voorziet. Voor pagina-thema’s kun je denken aan een pagina met informatie over jouw webshop, een klantenservice of contactformulier en de keuzes waarover jouw website per categorie beschikt. Voor de productteksten is het niet alleen belangrijk dat deze SEO-geoptimaliseerd zijn, maar ook dat deze concrete informatie bezitten die de klant wegwijst maakt over een product dat hij of zij overweegt aan te schaffen.
Betaal- en verzendmogelijkheden
Zodra de klant over genoeg informatie beschikt en heeft besloten deze aan te schaffen, wenst deze af te rekenen. Welke betalingsmogelijkheden wil jij jouw klant bieden? Ga je voor iDeal of Paypal? En bied jij jouw klanten de mogelijkheid om achteraf te betalen? Denk hier goed over na. Ook is het van belang om je te verdiepen in de verzendmogelijkheden. Wil jij jouw producten laten verzenden door middel van een leverancier, verzend jij jouw producten zelf óf kunnen de klanten hun bestelling bij jou afhalen? Klik hier voor meer informatie rondom het bouwen van een website.