Het Hoofdstation van Groningen staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Er komen een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. Maar ook het stationsgebouw zelf krijgt een grote onderhoudsbeurt. Omdat dit een Rijksmonument is, is een gedetailleerd plan nodig en moet er aan bepaalde richtlijnen worden voldaan.
Stefanie Weser is restauratiearchitect bij TAK architecten en werkt aan de onderhoudsbeurt, zo vertelt ze in een interview met de website van Groningen Spoorzone . Daarin vertelt ze over waar ze mee bezig is met het stationsgebouw, maar ook denkt ze na over een nieuwe inrichting van het Stationsplein. Een concreet plan daarvoor heeft ze nog niet, maar wel heeft ze aanbevelingen.
Het huidige stationsgebouw werd in 1896 opgeleverd. “Toen al was het grote voorplein kwetsbaar, die ruimte moet identiteit krijgen en dat is eigenlijk nooit goed gelukt. Dus de aanbeveling is: maak een op het gebouw gericht voorplein met een duidelijke functie. Het voorplein wordt een heel belangrijke plek, als straks alle reizigers daarover heen gaan op weg naar de treinen.”, aldus mevrouw Weser.
“En wat het Stadsbalkon betreft: ik wil natuurlijk niemand op de tenen trappen, maar dat zou wel beter kunnen. De verhoging van het Stadsbalkon neemt de plint van het gebouw weg en verstoort het zicht op de symmetrie. Het is meer een barrière tussen het stationsgebouw en de stad dan een verbindend element.”
(Bron en meer informatie: Groningen Spoorzone ).