Wonen

“Ga eens naast iemand zitten die je niet kent”

Een jaar geleden opende modelabel Summum een brandstore in Groningen. Hoe verleidt dit Amsterdamse merk de ‘Groningse’ vrouw? En welke rol speelt de Groningen City Club hierbij? Shopmanager Simone Eding vertelt: “Ik ben van het ‘nait soezen moar broezen’. Je moet nieuwe dingen uitproberen, experimenteren. Dáár heeft de GCC voor mij een meerwaarde.”


Leestijd: 2 minuten

Foto | Jan Buwalda
Foto | Jan Buwalda

Dit artikel verscheen eerder in de Cityscoop, het magazine van de Groningen City Club.

“Mijn werk is een feestje”, vertelt Simone Eding vanachter het barretje in ‘haar’ kledingzaak. En geef haar ongelijk. Op haar 18e begon ze als weekendhulp in een kledingzaak in Assen. Ze droomde toen al van een goede functie in de mode. Om dit te bereiken werkte ze jarenlang in allerlei verschillende modezaken door heel het land, met als doel steeds een stapje verder te komen. “Ik ben van het nait soezen, moar broezen”, glimlacht ze.

“Summum ontwerpt kleding van maat 32, tot maat 46, van casual tot chique. Hiermee kunnen wij heel veel vrouwen kleden. Ik kende het merk al via mijn vorige werkgever en wist dat het goed in Groningen zou passen”, vertelt Eding. Dat klinkt natuurlijk mooi. Maar hoe bereikt Summum de ‘Groningse’ vrouw?

Eding: “Het draait bij ons om meer dan kleding verkopen. Het gaat om de totale ervaring. Ik wil dat iemand met een feel good gevoel de winkel uitloopt en niet denkt: shit, nu ben ik weer zoveel euro’s lichter. Klanten kunnen een kopje koffie of een drankje drinken aan ons barretje. Daarnaast besteden we veel aandacht aan details. Hoe is de loop in de winkel? Hoe is de belichting en de reflectie van de ramen?”

Maar wat doe je als er iemand binnenkomt met een koptelefoon op en jouw groet niet beantwoordt? Hoe weet je wat een bezoeker fijn vindt? De ene klant wil rustig rondkijken, terwijl de andere graag direct geholpen wordt. “We hebben een divers team. Van wat oudere medewerkers, tot jonger. Van hip tot iets minder hip. Op deze manier sluiten we zoveel mogelijk bij verschillende klanten aan. Ook experimenteren we met nieuwe ideeën. Een ladies night bijvoorbeeld en personal shopping.”

De onbekende

“Ik denk dat je nooit mag in kakken”, vervolgt Eding haar verhaal. “Om bij te blijven volgen we interne trainingen en bezoeken we bijeenkomsten van de GCC. Netwerken is belangrijk. Ga eens naast iemand zitten die je niet kent, in plaats van de bekende mensen op te zoeken. Op deze manier ontmoet ik interessante mensen die soms weer nieuwe klanten opleveren. Mijn netwerk is ook bij praktisch problemen handig”, lacht ze. “Laatst deed de straatverlichting het niet, dan weet ik direct wie ik moet bellen.”