Wonen

Groningers kunnen nu ook digitaal steun krijgen via: Hulp Online Noord

Drie grote welzijnsorganisaties uit Groningen en Drenthe zijn per 1 januari 2013 ook digitaal te bereiken voor hulp en informatie. Bij Hulp Online Noord kunnen bewoners van deze twee provincies terecht op de website en tijdens de chatspreekuren voor informatie en hulp op het gebied van welzijn, ondersteuning en maatschappelijke dienstverlening. Een dergelijk brede online hulpverlening is uniek voor Noord-Nederland.


Leestijd: 2 minuten

Hulp Online Noord is een initiatief van MJD Groningen, Tinten Welzijnsgroep en Stichting Noordermaat, drie grote welzijnsorganisaties uit het Noorden. Een unieke samenwerking tussen collega-organisaties die als eerste de digitale poort opent op het gebied van maatschappelijk- en welzijnswerk in Noord-Nederland. Er wordt achter de schermen nog hard aan de website gewerkt, maar per 1 januari is Hulp Online Noord te vinden op www.hulponline-noord.nl.

Online Hulpverlening is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Al ruim 200.000 mensen krijgen in Nederland online hulp op het gebied van welzijn en sociale en maatschappelijke problemen. Hulp Online Nood sluit naadloos aan op die behoefte en verwacht op jaarbasis honderden bezoekers te helpen.

Chatspreekuur
Maandag tot en met zaterdag is het chatspreekuur van Hulp Online Noord dagelijks 4 uur bereikbaar (14.00 – 16.00 uur & 19.00 – 21.00 uur). Bezoekers kunnen terecht voor hulp en vragen over bijvoorbeeld hun oplopende schulden, problemen binnen een relatie, gevoelens van eenzaamheid of huiselijk geweld. De professionele hulpverleners van Hulp Online Noord proberen tijdens de chat de bezoeker verder te helpen. Indien nodig, maken ze een vervolgafspraak. Alle hulpverleners van Hulp Online Noord zijn gestationeerd in Groningen en Drenthe en zijn bekend en vertrouwd met de regio. Indien gewenst, verwijzen zij een bezoeker naar een hulpinstantie direct in de buurt.

Breed aanbod
Hulp Online Noord is een innovatie binnen het maatschappelijk en welzijnswerk in Noord-Nederland en biedt meer hulp dan chatten. Waar mogelijk worden online afspraken gemaakt en krijgt de bezoeker bijvoorbeeld online huiswerkopgaven of trainingen aangeboden. Ook heeft de bezoeker toegang tot een uitgebreide bibliotheek met informatie over specifieke hulpproblemen die hem verder kan helpen. De bezoeker staat altijd centraal en is zelf de regisseur van het traject. Deze manier van werken sluit aan bij Welzijn Nieuwe Stijl, het vervolgprogramma na de invoering van de WMO, om de zelfredzaamheid en participatie van burgers te vergroten.

Een ander voordeel van online hulpverlening is dat het positief bijdraagt aan de flexibilisering van werkzaamheden binnen de welzijnssector; hard nodig door aanhoudende bezuinigingen. De initiatiefnemers zijn in gesprek met collega-organisaties in Groningen en Drenthe, om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk welzijnsorganisaties aansluiten bij deze nieuwe vorm van hulpverlening.