De detectielussen bestaan uit meerdere kabels die in het wegdek worden aangebracht. Al deze kabels worden verbonden met meetpunten. Deze meetpunten meten hoeveel verkeer er voorbij komt en met welke snelheid. Deze gegevens worden onder andere gebruikt voor de matrixborden boven de weg. Als het verkeer langzamer rijdt of tot stilstand komt, springen de matrixborden aan om het aanrijdende verkeer te waarschuwen voor een file. Ze kunnen dan bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 50 km/uur aangeven en gele knipperlichten aanzetten.
Geluidsoverlast
Voor het aanbrengen van de detectielussen moeten sleuven in het asfalt worden gefreesd. Dit kan ernstige geluidsoverlast geven. Bij het Vrijheidsplein en het Julianaplein wordt de komende week op vier locaties gewerkt. In totaal worden hier 28 setjes met lussen aangebracht. Het aanbrengen van één set duurt ongeveer 15 minuten. De werkzaamheden op deze locaties moeten in de nacht worden uitgevoerd omdat de weg verder helemaal vrij moet zijn. Overdag zijn hier allerlei andere werkzaamheden.
De komende tijd worden de werkzaamheden ook op andere plekken uitgevoerd, vaak in de nacht. Op de kaart hieronder is te zien op welke locaties wanneer detectielussen worden aangebracht.