Wonen

Oproep gemeenteraad Groningen aan Tweede Kamer: “Kies niet voor hoge bruggen voor Stad"

De voltallige gemeenteraad van Groningen heeft een brief gestuurd aan de Tweede Kamer waarin wordt opgeroepen om, bij de keuze voor een nieuwe Paddepoelsterbrug en Gerrit Krolbrug, geen hoge varianten te kiezen.


Leestijd: 1 minuut

Oproep gemeenteraad Groningen aan Tweede Kamer: “Kies niet voor hoge bruggen voor Stad"
Oproep gemeenteraad Groningen aan Tweede Kamer: “Kies niet voor hoge bruggen voor Stad"

De door de minister voorgestelde bijna zes meter hoge Gerrit Krolbrug en een negen meter hoge Paddepoelsterbrug zijn weliswaar handig voor de scheepvaart, maar straks zeer lastig voor fietsers en omwonenden. De brief is volgens gemeenteraadslid Tom Rustebliel (D66) ondertekend door álle fracties in de gemeenteraad van Groningen.

De minister stelt een meer dan negen meter hoge Paddepoelsterbrug voor, die volgens de ongeruste gemeenteraad een grote ruimtelijke impact zal hebben en door de hellingen lastig toegankelijk zijn. Elders in het Van Starkenborghkanaal was recent al wel gekozen voor lagere en beweegbare bruggen, die de scheepvaart niet belemmeren.

De minister werkt voor de Gerrit Krol-brug twee varianten uit, één van 4,5 meter en eentje van 5,7 meter. “Met name die laatste is een verstedelijkte omgeving een enorme barrière. Mensen krijgen dan een talud voor hun balkon en de toegankelijkheid van de brug neemt door de hoogte af”, zo stellen de raadsfracties.

Dagelijks gebruiken meer dan 15.000 fietsers de Gerrit Krolbrug en de wijkorganisaties die graag een lagere variant zien, vertegenwoordigen 40.000 omwonenden. Een lagere brug is volgens de Groningse gemeenteraad goedkoper, toegankelijker en ruimtelijk beter inpasbaar. ‘Zo stimuleren we het fietsverkeer naar werk en school’.

De Gerrit Krolbrug
De Gerrit Krolbrug