Economie

EM2 ziet groei zakelijke evenementen: “Duurzame investeringen zijn ook economisch interessant”

Evenementenlocatie EM2 op het Suikerunieterrein kreeg in maart van dit jaar zonnepanelen op het dak én een batterij om de opgewekte energie in op te slaan. Inmiddels bedraagt de energierekening zo goed als nul én ziet EM2 een groei in zakelijke evenementen. “Wie niet investeert in duurzaamheid laat geld liggen”, zegt EM2-eigenaar Chris Garrit in een interview met de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 3 minuten

Door de investering in stroomopwekking- en opslag is EM2 het eerste poppodium van Nederland, en zelfs van Europa, dat zo goed als zelfvoorzienend is. Met dank aan de 136 zonnepanelen op het dak en vooral de accu’s, waarin zo’n 50 kW aan stroom kan worden opgeslagen. “Eigenlijk is zo’n batterij nog van grotere waarde dan die panelen”, vindt Garrit. “Zonder zo’n accu is het tenslotte nog maar de vraag of je beschikking hebt over zonnestroom, net op het moment dat jij dat nodig hebt. Dankzij de opgeslagen stroom hebben we 24 uur per dag de beschikking over gratis en schone energie.”

In 99 procent van de gevallen hebben ze bij EM2 voldoende aan de 50 KW stroom in de accu’s. “Bij kleinere producties en congressen is het sowieso genoeg, en zelfs bij feesten met veel licht en geluid kan er met gemak tot een uur of 4 ‘s ochtends gefeest en gedanst worden.” En op het moment dat de accu leeg is, wordt er automatisch overgeschakeld op netstroom.

Nu het eerste halfjaar erop zit, en EM2 (letterlijk) de balans heeft opgemaakt, is hij ervan overtuigd: investeren in duurzaamheid is ook uit economisch oogpunt interessant. “Tuurlijk, die panelen en batterij zijn niet goedkoop, maar daar tegenover staat: eerder hadden we een energierekening van enkele tienduizenden euro’s per jaar, maar zoals het lijkt hoeven we dit jaar helemaal niks of maar een beetje te betalen.”

Ook op andere duurzame manieren valt voor ondernemers geld te verdienen, ziet Garrit in de praktijk. Hij wijst op het gebruik van harde plastic statiegeldbekertjes op evenementen. “Klopt hoor: bekertjes van zacht plastic zijn een stuk goedkoper, maar ze worden na gebruik wél massaal op de grond gegooid. Al die troep moet opgeraapt worden, verzameld en weer worden afgevoerd. Daar heb je mensen voor nodig, en dat kost geld.”

“Bij elke schakel in het bedrijfsproces vragen we ons hier af: “Wat is een duurzame, toch haalbare en betaalbare oplossing?” gaat Garrit verder. Geen plastic bekertjes, maar drankjes in glas dus, en (biologische) drankjes en voedsel komen zoveel mogelijk van lokale producenten. Ook het regenwater wordt opgevangen om vervolgens te worden gebruikt als drinkwater voor de dieren en het besproeien van de tuin. En last but not least: het pand zelf. Dat is namelijk bijna helemaal gemaakt van gerecyclede materialen. Bovendien is het zo gebouwd dat de constructie, mocht dat nodig zijn, helemaal uit elkaar kan worden gehaald. Alle materialen kunnen dan opnieuw gebruikt worden, in plaats van te eindigen op de vuilnisbelt.

Een duurzame bedrijfsvoering werpt ook indirect zijn vruchten af, zo zag Garrit afgelopen maanden. “Het aantal boekingen, met name vanuit de zakelijke markt, is zeker gegroeid. Het is lastig te zeggen met hoeveel, omdat we niet van elke boeking de overwegingen weten, maar de groei gaat zeker richting de 25 procent. Het gaat dan met name om bedrijven die zelf ook erg actief bezig zijn met duurzaamheid en een locatie zoeken die bij hun visie past.” Wat hij er maar mee wil zeggen: met duurzaam ondernemen snijdt het mes aan meerdere kanten. “Voorop staat natuurlijk het argument van een betere en schonere wereld, maar ook financieel en economisch is het aantrekkelijk en interessant.”