Onderstaand artikel verscheen ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant, die een dezer dagen op de mat ligt.
Scholma Print & Media en Royal Hoitsema labels slaan de handen ineen. Recent verruilde Scholma Bedum voor Groningen, waar het bedrijf introk in het pand van Hoitsema aan de Peizerweg. “Dat we nu onder één dak zitten betekent niet dat we gefuseerd zijn, maar we kunnen op deze manier wel nauw samenwerken. Daar plukken beide bedrijven de vruchten van”, zegt Santiago Kuipers, directeur bij Royal Hoitsema Labels.
Uiteindelijk was het een 27 meter lange Heidelberg drukpers die de twee bedrijven samenbracht. “Er waren acht trailers nodig om de drukpers vanuit Duitsland naar hier te brengen”, vertelt Harry Ploeg, directeur van Scholma Print & Media, terwijl hij omringd wordt door grote apparaten waar aan de lopende band drukwerk uitrolt: van tijdschriften over duiven tot etiketten voor blikken gecondenseerde melk.
“Ons pand in Bedum was te klein en gedateerd”, zegt Ploeg over het vertrek uit Bedum waar Scholma 1937 werd opgericht. Voor een grote nieuwe drukpers was in de oude drukkerij dan ook geen ruimte. “Hoitsema heeft een groot pand en had juist ruimte over.”
Maar de samenwerking gaat verder dan enkel het delen van een pand en machines. Kuipers: “We hebben samen een innovatiecentrum opgezet. Hier komen medewerkers van Scholma en Hoitsema bijeen voor het delen van kennis. Ook kijken zij samen hoe we dingen slimmer kunnen doen, bijvoorbeeld door te kijken wie waar goed in is en daar gebruik van maken.”
“Onze bedrijven bijten elkaar niet. Daardoor kunnen we de kennis zonder problemen delen met elkaar”, gaat Kuipers verder. “We richten ons op verschillende markten waardoor we niet met elkaar concurreren. Waar Scholma vooral specialiseert in magazines en bladen, maken wij vooral labels en verpakkingen.”
Naamsbehoud
“Fuseren wilden we niet,” vertelt Ploeg over de samenwerking. “Zowel Scholma als Royal Hoitsema zijn grote namen in de drukkerijwereld en hebben beide jarenlange ervaring. Die namen wilden we niet verliezen, maar juist behouden voor de toekomst.”
“Het zijn in mijn ogen allebei mooie bedrijven met een lange geschiedenis en een duidelijke visie. En dat zijn het soort bedrijven waar mensen graag zaken mee doen. Klanten zien ook dat het hier goed loopt en dat er mooie machines worden binnengereden.”
Toekomstplannen
“Voor nu is het vooral belangrijk dat we ervoor zorgen dat alles hier netjes is en dat onze mensen zich hier goed voelen. Een olifant eet je ook niet in één keer, maar in plakjes.”
Toch lijken de plannen voor de toekomst van de drukkerijen duidelijk: “We willen uitbreiden waar we nu al mee bezig zijn, zodat we straks nog breder de markt in kunnen”, zegt Kuipers.
“Als ik hier klaar ben wil ik ervoor gezorgd hebben dat iedereen hier met plezier werkt en dat het bedrijf een mooi toekomst perspectief heeft”, zegt Ploeg. Kuipers: “Daar kan ik me helemaal bij aansluiten.”