Het keurmerk Waddengoud stelt eisen ten aanzien van de streekeigenheid en duurzaamheid. “Dit vergt veel creativiteit. Op zoek naar mooie producten en bijzondere recepten die passen bij het gebied. Daarbij leer je ook de mensen achter het product kennen, veelal kleinschalige producenten met grote passie voor het product wat ze maken. En als je gerechten uiteindelijk ook nog lekker smaken, dat geeft mij voldoening. Voor het goed omgaan met natuur en milieu kijk ik niet alleen naar hoofdzaken, maar ben ook bezig met de bijzaken van mijn bedrijf verantwoordelijk om te gaan. Zo doe ik de afwas en de schoonmaak met biologische schoonmaakmiddelen”, vertelt Janet.
De eerste klanten heeft Janet al gehad. De Waddenvereniging en InterWad. “Dit was voor mij een test om te kijken of mijn streekmenu’s voor deze manier van cateren in de smaak vielen bij het publiek. En dat deed het”. De Waddengoudcatering richt zich overigens niet alleen op instanties die beroepsmatig met het wad te maken hebben. “Iedereen kan bij mij terecht voor partijen en bijeenkomsten. Of het nu een trouwfeest of een werkconferentie is, als ze maar het Wad lief hebben”.
Voor keurmerkhouder Stichting Waddengroep biedt deze ontwikkeling een extra handvat om te streven naar een duurzaam economisch gebruik van de Waddenregio. “Het gebruik van milieuvriendelijke streekproducten in de horecasector geeft maatschappelijk verantwoorde ondernemers in het Waddengebied een steun in de rug. Ooit begonnen we met de ondersteuning en ontwikkeling van dergelijke producten. Nu maken we de slag naar andere sectoren, zoals horeca en toerisme in de Waddenstreek”, aldus Henk Pilat van Stichting Waddengroep.