Economie

Groningse studenten adviseren FC Groningen op het gebied van big data en data-analyse

Studenten van het Groningen Digital Business Centre van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde hebben de marketing afdeling van FC Groningen kunnen adviseren op het gebied van data analyse. Steeds meer bedrijven en organisaties maken gebruik van “big data” om hun klanten of supporters nog beter te kunnen bedienen en zo hun omzet te vergroten. Voor FC Groningen ontwikkelden de studenten onder meer een bijzondere app die, als de corona-crisis eenmaal achter ons ligt, door de club kan worden gebruikt.


Leestijd: 2 minuten

Groningse studenten adviseren FC Groningen op het gebied van big data en data-analyse
Groningse studenten adviseren FC Groningen op het gebied van big data en data-analyse

De eindpresentatie van de studenten aan FC Groningen – via videoconferencing vanwege de corona-maatregelen – bevatte een uitgebreid adviesrapport over de opstap naar een meer data-gedreven organisatie en een app waarmee de betaald voetbalclub per wedstrijd de toeschouwersaantallen kan voorspellen.

Edwin Froma, marketing manager van de FC was als opdrachtgever met het eindresultaat in zijn nopjes: "Ik ben onder de indruk van de studenten en het opgeleverde werk. Enerzijds concreet en voor de korte termijn met de app en de data, anderzijds voor de langere termijn met de meer organisatiebrede adviezen en vervolgstappen. Wat mij betreft een prima opstap naar verdere samenwerking tussen GDBC en de FC."

Voor de universiteit en de studenten was het ook een mooie opdracht, want het GDBC heeft onder maar als doel studenten op te leiden op het gebeid van digital science en big data.

Ook de studenten kijken tevreden terug op de uitgevoerde opdracht. Mike Sants, Max Kloosterman en de buitenlandse studenten Zexuan Yuan en Dawid Lepkowski stonden onder begeleiding van de docenten Gert Haanstra en Bas Baalmans en hadden ook nog de mogelijkheid gedurende de rit advies in te winnen bij de hoogleraren Tammo Bijmolt (marketing) en Ruud Koning (sportwetenschap). "Dat allemaal is ons advies zeker ten goede gekomen. Een resultaat waar we met zijn vieren trots op terug kijken."

De opdracht was onderdeel van het vak Business Research and Consultancy. Een course van de Faculteit van Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversteit Groningen waarin studenten uit verschillende studierichtingen en van zowel master- als bachelor niveau met aangereikte bedrijfskundige vraagstukken van bedrijven en organisaties uit Noord-Nederland aan de slag gaan, onder begeleiding van universitaire docenten. De vraagstukken zijn meer en meer van digitale aard en de course is een ideale mogelijkheid voor MKB-ers om hoogwaardig advies in te kunnen winnen.

Het bijzondere aan dit traject was natuurlijk dat halverwege het traject de corona-crisis zijn intrede deed. Hierdoor moest er na de eerste weken noodgedwongen geswitcht worden van off-line naar een volledige on-line voortzetting. "Dat ging vrij probleemloos eerlijk gezegd", aldus Bas Baalmans, projectleider GDBC en één van de begeleidende docenten. "Het voordeel is dat er al kennis was gemaakt tussen opdrachtgever en studenten. Met de intake aan het begin bijvoorbeeld en halverwege hadden Max en Mike ook nog een presentatie gehouden op ons event voorafgaand aan FC Groningen – PSV. (zie foto boven). Online samenwerken en communiceren gaat daarna prima als die eerste kennismakingen maar face-to-face zijn geweest, zo is mijn ervaring. Ook onze coachingsessies deden we via beeldbellen en de afsluitende presentatie met FC Groningen verliep ook prima via videoconferencing."

Groningen Digital Business Centre (GDBC) is een kenniscentrum, dat zich richt op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van digital business en analytics. Er is in Noord-Nederland een dringende vraag naar academisch opgeleide experts op het gebied digital science en big data. De activiteiten en doelstellingen van het Groningen Digital Business Centre (GDBC) zijn er dan ook op gericht om de noordelijke digitale sector te versterken.