In de snelste variant stopt de trein alleen in Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten en duurt een treinreis op het traject tussen de stad Groningen en Amsterdam-Zuid net iets meer dan een uur.
De projectorganisatie deed onderzoek naar de reistijden van drie alternatieven. Met het alternatief met de minste tussenstops duurt de reis 68 minuten, en wordt er ook een stop gemaakt in Drachten. Het zou dan voor het eerst zijn dan Drachten een treinverbinding krijgt.
VNO-NCW MKB Noord reageert enthousiast op de uitkomsten van het onderzoek en spreekt van ‘ontzettend goed nieuws voor de werkgevers en werknemers in Noord-Nederland, Flevoland en de Randstad’. Omdat er in Groningen begonnen zal worden met de aanleg van het traject, zullen hier al vroeg de positieve effecten gemerkt worden.
“Noorden voor bedrijven nu betere keuze dan Randstad”
“De verbeterde bereikbaarheid zal een positief effect hebben op het aantrekken van nieuwe bedrijven en investeringen in de noordelijke regio’s”, stelt de werkgeversorganisatie. “Was voorheen de Randstad de beste keuze vanwege de centrale ligging, met de Lelylijn is het Noorden met vele andere voordelen zoals ruimte mogelijk een betere keuze. Een beter vestigingsklimaat leidt niet alleen tot een toename van de werkgelegenheid, maar versterkt ook de economische positie van Noord-Nederland als geheel.”
“Dit is een gamechanger”
Agnes Mulder, directeur VNO-NCW MKB Noord, noemt de aanleg van de lijn een ‘gamechanger’. “Het biedt niet alleen enorme reistijdwinst, maar het is een investering die structureel bijdraagt aan de leefbaarheid en het levensgeluk in Noord-Nederland.”
Ook voor het woon-werkverkeer biedt de gepresenteerde reistijdverkorting kansen, stelt VNO-NCW MKB Noord. “Met de Lelylijn kunnen werknemers en hun partners straks kiezen om het Noorden te wonen en blijven werken in de Randstad of andersom. De Lelylijn maakt Noord-Nederland aantrekkelijker als woon- en werkplek, wat op lange termijn bijdraagt aan een duurzame economische ontwikkeling.”
(Hoe de Lelylijn eruit komt te zien is niet bekend, want het kan nog wel tot 2040 of 2050 duren voordat de lijn er kan liggen. Misschien lijkt de trein dan wel op de trein op bovenstaande archieffoto van een supersnelle trein uit China, de CRRC Qingdao Sifang 2021 Maglev. Deze gaat in 2025 in China rijden met een snelheid van 600 km per uur.)