Economie

Jumbo Meerstad: veel belangstelling voor ‘Supermarkt van de toekomst’

De Maripaan Groep opende begin november supermarkt Jumbo in Meerstad. Niet zomaar een supermarkt, maar ook bedoeld als een ontmoetingsplek voor wijkbewoners en bovendien duurzaam en circulair gebouwd. “Dit is de supermarkt van de toekomst", zegt Paul Papo van de Maripaan Groep in de nieuwste editie van de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 4 minuten

Jumbo Meerstad: veel belangstelling voor ‘Supermarkt van de toekomst’
Jumbo Meerstad: veel belangstelling voor ‘Supermarkt van de toekomst’

Van een afstand is het gebouw – of beter gezegd, de SuperHub – al niet te missen. Een bijna futuristisch gevaarte, opgetrokken uit voornamelijk glas, staal en hout, met opvallende 5 meter lange overhangende luifels. Het architectonisch hoogstandje is ontworpen door architecten van De Zwarte Hond, in opdracht van projectontwikkelaar MWPO. De Maripaan Groep is eigenaar van het gebouw.

Trots geeft Paul Papo, die samen met Anrico Maat eigenaar is van de Maripaan Groep, een rondleiding door de spiksplinternieuwe supermarkt. Met z’n 1000 vierkante meter is het niet de grootste Jumbo-vesting van de stad (“de Jumbo Euroborg is zo’n 3,5 keer zo groot”) maar wél de meest duurzame en vernieuwende van allemaal, zo vertelt Papo enthousiast in de nieuwste editie van de fysieke Groninger Ondernemers Courant. Bovendien, zo zegt hij, door de hoogte, het glas én de brede paden voélt het wel heel ruim.

Kathedraal

Normaal gesproken kijken mensen vanachter hun boodschappenwagentje niet omhoog. Maar hier gebeurt dat de hele dag door, zegt Papo. Hij wijst naar boven en naar de twintig enorme houten pilaren die doorlopen tot in het platfond. Negen meter hoog is de ruimte en dat, in combinatie met de zuilen en de balken in het plafond, geeft het pand meteen een bijna kathedraalachtige uitstraling. “Wijkbewoners hebben het al wel over ‘de kathedraal”, weet hij. Ook zo opvallend, noemt Papo: een pui die helemaal uit glas bestaat. Een unicum in supermarktland, waar de wanden over het algemeen alleen praktisch worden benut.

Jonge gezinnen

Het benadrukt nog maar eens: Jumbo Meerstad is geen conventionele supermarkt. Het is meer dan dat, zegt Papo. “Dit is ook een ontmoetingsplek, net als heel vroeger, toen men elkaar op de markt tegenkwam.” In de nieuwe stadswijk was er behoefte aan zo’n plek. “Zo’n nieuwe wijk heeft nog niet echt een sociale structuur, cohesie is er nog niet. Maar mensen willen elkaar wel graag leren kennen.” Dat kan nu ook in Paviljoen Hallo, dat onlangs ook de deuren opende in de SuperHub. Een restaurant (mét terras), waar klanten en wijkbewoners terecht kunnen voor een kop koffie met taart, maar ook voor sushi, pokebowls, nostalgische broodjes of streetfood.

Meerstad telt op dit moment ruim 3.300 inwoners – veelal jonge gezinnen – maar dat worden er gauw meer: de komende decennia staan er 5.000 nieuwe woningen gepland. En daar hebben de ontwerpers van de SuperHub rekening mee gehouden: door het verplaatsen van de glazen puien en het toevoegen van nieuwe houten pilaren zou het gebouw nog fors groter kunnen worden. “Ook zouden er dan nieuwe functies kunnen worden toegevoegd. Denk aan een fysiotherapiepraktijk, gezondheidscentrum of schoonheidssalon.”

Linkedin ontploft

De belangstelling vanuit de retail is gigantisch, zegt Papo. Posts over het pand en het concept op Linkedin ‘ontploffen’ en zowel vanuit retailers, vastgoedpartijen als ontwikkelaars is er veel interesse in het gebouw en het concept. Binnenkort komen dan ook 45 landelijke executives uit de retail een kijkje nemen.

Het winkelconcept heeft de belangstelling, maar minstens zoveel interesse (en lof) is er voor de duurzame bouw. “Alles wat kan, is hier gebeurd”, vat Papo maar meteen samen. Wat hij er maar mee wil zeggen: zo ongeveer alle denkbare duurzaamheidsmaatregelen vind je terug in dit gebouw. Op het dak komen bijvoorbeeld 400 zonnepanelen te liggen en ook is er sedum geplant, wat fijn is voor bijen en insecten. Verder wordt de warmte van de koelingen gebruikt voor verwarming van het pand, is er een warmte-koude opslag uit de bodem en in de kantoren en toiletten zitten sensoren waardoor het licht alleen aanspringt als er iemand aanwezig is. De toiletten worden bovendien doorgespoeld met regenwater.

De Jumbo in Meerstad is inmiddels de 17e supermarkt van Maripaan Groep. Het begon ooit, in 2002, met de Jumbo op het Ciboga-terrein. Maar eigenlijk gaat de geschiedenis van het directieduo in het supermarktwezen verder terug: het eerste baantje van Papo was vloeren vegen in een supermarkt en Maat is zoon van een kruidenier.

Kracht van samen

De kracht van het duo, en daarmee ook van Maripaan? “De kracht van samen”, klinkt het geroutineerd. “Er wordt me weleens gevraagd wat ik precies doe. ‘Ik kan niks’, zeg ik dan. ‘Ik heb collega’s die heel veel kunnen”, zegt hij doelend op de ruim 2.200 medewerkers. Maar ook wijst hij op zijn compagnon Maat: “we zijn een perfect team: we hebben hetzelfde doel voor ogen en vullen elkaar perfect aan. Ik kijk vooral naar de dag van vandaag, Anrico denkt tien jaar vooruit. Ik ga een confrontatie niet uit de weg terwijl Anrico meer een verbinder is. We zijn verschillend, maar respecteren dat ook van elkaar.”

En dat is wellicht de basis van het succes. Want Maripaan Groep telt niet alleen zeventien supermarkten in de stad en omgeving, maar is inmiddels ook actief op horecagebied. La Place in het Groot Handelshuis op de Grote Markt opende nog maar recent de deuren. Van een heel andere orde is Graansilo Eten & Drinken in de Oosterpoort of Rooftop Merkct, waar je terecht kunt voor fine dining met uitzicht op de Grote Markt.

En hierbij zal het niet blijven; de opening van een Jumbo in Paddelpoel ligt het verschiet. Maar de Jumbo in Meerstad lijkt vooralsnog niet te overtreffen. Papo: “Qua duurzaamheid en de sociale functie in een wijk is dit de supermarkt van de toekomst.”