Economie

"Zwanestraat in Groningen is weer helemaal upcoming"

Winkeliers in Nederland hebben het lastig door krappe winstmarges en concurrentie van grote internationale en online winkels. Dit leidt tot meer lege panden en faillissementen, zo meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). In Groningen ziet het er minder somber uit: “De Zwanestraat is weer helemaal upcoming”, zo zegt Eric Bos van de Groningen City Club.


Leestijd: 2 minuten

Cor Dijkstra van De Kaaskop in de Zwanestraat
Cor Dijkstra van De Kaaskop in de Zwanestraat

In Groningen bedraagt de leegstand op dit moment zo’n 6 procent, tegen een gemiddelde van 7,3 procent landelijk. En eigenlijk geeft die 6 procent ook nog een vertekend beeld, zegt Bos. “Er staan in de stad ook vrij veel winkelpanden leeg omdat de omgeving of het pand zelf een andere bestemming krijgt.” Hij wijst als voorbeeld op het begin van de Herestraat, dat een grootste metamorfose te wachten staat. “Die panden staan leeg omdat het hele gebied daar onderhanden genomen wordt.”

Een straat die het de laatste tijd heel goed doet, is de Zwanestraat. Bos: “In het begin van dit jaar waren er een stuk of acht panden die niet verhuurd werden. Nu zijn dat er nog maar twee.” Zo opende Emma Weinans er onlangs Label Em en Femke Smak van vintage kledingwinkel Felicità in de Oude Kijk in ’t Jatstraat begon er deze zomer een tweede vestiging, gericht op heren.

Bos erkent dat het beeld in de stad verschuift: minder retail, maar meer horeca en cultuur. In Groningen is die trend al langer gaande, wijst Bos op het Forum en mogelijk straks ook de Nieuwe Poort in het stationsgebied. “Een paar jaar geleden was het percentage retailers nog 80 procent; nu zijn is dat zo’n 55 procent.”

Dat komt deels door faillissementen van landelijke ketens als Blokker en Bristol, maar ook omdat oudere ondernemers geen opvolging kunnen vinden, en bij het aflopen van het huurcontract de stekker eruit trekken, zegt Bos.

Een binnenstad, en dus ook die van Groningen, is altijd in transitie, zegt Bos. Maar dat biedt ook weer kansen voor nieuwe winkels en nieuwe formules, al dan niet in combinatie met social media.

Niet voor niets zijn dan ook zowel de gemeente als de GCC elk bezig met een nieuwe toekomstvisie voor de binnenstad. “Een binnenstad bestaat allang niet meer alleen uit stenen. Het is ook een plek waar je komt voor vermaak, voor cultuur, en voor horeca. Tegelijkertijd wordt de binnenstad van Groningen steeds groter. Dat biedt alleen maar kansen. Voor ondernemers én bezoekers.”

(Boven: archieffoto van Cor Dijkstra van De Kaaskop, één van de speciaalzaken in de Zwanestraat).