Ten behoeve van het nieuwe systeem zijn ongeveer 1500 medewerkers opgeleid en ruim 2000 pc’s onder handen zijn genomen. Ongeveer 25.000 manuren zijn in het project gestopt, van specialisten, verpleegkundigen tot ICT- ondersteuning waarbij het ziekenhuis van vijf systemen naar één is gegaan.
Elektronisch Patiënten Dossier
Voor de specialismen is een algemeen basis EPD ingevoerd. Een aantal specialismen gaat al een stap verder, zij kunnen bijvoorbeeld werken met intelligente vragenlijsten. Bij het specialisme Orthopedie neemt het systeem je, afhankelijk van de antwoorden die de patiënten geven, mee in de vragen die aan de patiënt gesteld moeten worden. De lijst sluit bij een bepaald antwoord bepaalde zaken automatisch uit of laat juist bepaalde vragen zien.
Directeur ICT André Rijssenbeek: “Alle informatie is in één digitaal dossier beschikbaar. Elke specialist kan in één oogopslag zien welke informatie (uitslagen, onderzoeken, behandelingen) over een patiënt beschikbaar is. Daarnaast geeft het nieuwe systeem het Martini Ziekenhuis een goede waarborg in de ondersteuning van alle zorgprocessen. Voor een ziekenhuis is het van groot belang dat een systeem betrouwbaar is en dat het is toegerust voor toekomstige ontwikkelingen.”
Papierloos
Op de Spoedeisende Hulp (SEH), de operatiekamers en het Brandwondencentrum is het Patiënt Data Managementsysteem (PDMS) ingevoerd dat de patiënt ‘bewaakt’. Het systeem registreert en verzamelt continu de gegevens van vitale parameters, het monitort de situatie van de patiënt. Het integreert binnen één systeem alle behandelplannen, dagverslagen, ordercommunicatie, scorelijsten, het medicatie- en infuusbeleid, de vochtbalansen en trends, en toont deze informatie op overzichtelijke wijze aan de artsen en verpleegkundigen. De SEH en het Brandwondencentrum zijn hiermee nagenoeg papierloos geworden.
Verbeteringen zorgproces
Verder biedt het nieuwe systeem een aantal verbeteringen in het zorgproces. Zo verlopen de labaanvragen, bloedaanvragen en aanvragen voor röntgenonderzoeken nu elektronisch in plaats van op papier. De spoedeisende hulp (SEH) werkt met het Triagesysteem, dat nu ook elektronisch verloopt. Via een kleurcodering wordt de mate van spoed waarmee een patiënt geholpen moet worden, op de pc weergegeven.