Economie

Nieuwste GROC ligt weer op de mat

Het is (bijna!) weer zover: zo’n 11.000 ondernemers in de gemeente Groningen vinden een dezer dagen de nieuwste editie van de papieren Groninger Ondernemers Courant (GROC) op de mat. In deze editie van de bekende roze krant onder andere aandacht voor de ontwikkelingen in de oude Niemeijerfabriek (“de toekomst van de stad!”) en het verhaal van het razend populaire alcoholische drankje Bozu: the sky leek de limit totdat de pandemie uitbrak. En toen? “Een spoedcursus ondernemerschap. We moésten terug naar de tekentafel.”


Leestijd: 2 minuten

En met succes, gelukkig. Ook zo’n succesverhaal: dat van de gebroeders Van der Meulen, het brein achter Soly (het vroegere Enie). Ze werden groot met zonnepanelen, en hebben nu ook de Soly Brain, een soort energiemanagement in een kastje. Soly wordt daarmee steeds meer een energiebedrijf. De ambities liegen er niet om: “We willen de oceaan over.”

Ook positieve geluiden uit Haren. Het dorp blijkt steeds meer in trek bij jonge ondernemers. Recent openden zes starters een eigen winkel of bedrijfje in het centrum. En waarom Haren? “Je hebt hier sneller even een praatje.”

John Wittmaekers vertelt in deze editie over zijn startup YourStoryz, een app waarmee je in een handomdraai videoverhalen kunt maken en delen. In januari reist Wittmaekers, samen met een aantal andere startups, af naar Las Vegas, naar de grootste techbeurs van de VS.

Begin oktober maakte Michelin, die van de sterren, bekend dat de stad Groningen er twee restaurants met een Bib Gourmand bij heeft: Niemeijer en Dokjard. De GROC trok Dokjard-eigenaresse Jard van Dalen aan de mouw: “De reserveringen stromen binnen”, vertelt ze.

Op de pagina ‘Duurzaamheid’ aandacht voor duurzaam sterven. Want ja, dat kan ook. Aan het Hoendiep vind je crematorium en uitvaartcentrum Hoentocht, het meest duurzame crematorium van het land. De crematoriumoven is er elektrisch en dat is dubbelop duurzaam: en er komt geen gas aan te pas én de oven blijft na gebruik nog een tijd warm.

In deze editie ook volop aandacht voor duurzame mobiliteit. Steven Buurma van Voys vertelt over hybride werken, en dat dit bij Voys de normaalste zaak van de wereld is. De een werkt vanuit huis, de ander zit op kantoor en weer een ander vergadert mee vanuit Kaapstad, waar Voys ook een vestiging heeft. “We zijn gewend onze collega’s op een beeldscherm te zien.”

In het kader van goede voornemens in deze editie ook een sportief tintje. Semi-sportief dan, want de achterpagina is gewijd aan ‘sportief netwerken’ met aandacht voor de businessclubs van Donar, FC Groningen en Lycurgus. Nog best nuttig, zo’n lidmaatschap: “Een combinatie van vermaak, verbinding en zakelijke groei.”

Wil je de krant voortaan ook gratis thuis of op kantoor ontvangen? Laat dan even je adres achter op groc.nl.