Economie

Ondernemers: “Opbrengst reclamebelasting naar campagne rond heropening ringweg”

De Bedrijvenverenigingen in Groningen vinden dat de opbrengsten van de reclamebelasting besteed zouden moeten worden voor een campagne om – als de ringweg klaar is – mensen weer naar Groningen te lokken. “We zijn weer open!”, zo zou het thema van deze gastvrije campagne kunnen zijn.


Leestijd: 1 minuut

Dat betoogde gisteren Harry Bouma, voorzitter van de Bedrijvenvereniging Zuidoost. Hij sprak tijdens de algemene ledenvergadering van zijn vereniging, die werd gehouden in het clubgebouw van roeivereniging Aegir.

De reclamebelasting werd eerder dit jaar ingevoerd door de gemeente Groningen, die vindt dat verrommeling in de openbare ruimte moet worden tegengegaan, Dat gebeurde onder fel protest van ondernemers, die vinden dat hun lasten onnodig worden verhoogd, en die betwijfelen of de belasting wel het gewenste effect heeft.

Maar de gemeenteraad stemde in meerderheid in met het voorstel. Inmiddels is de gemeente Groningen begonnen aan de uitvoering van de beasting, en is een begin gemaakt met het fotograferen van bedrijfspanden met reclameboren.

“Wij hebben als bedrijvenverenigingen een brief gestuurd om te vragen om de opbrengst van die belasting te gebruiken voor een campagne om iedereen straks weer naar de stad te lokken. We hebben met z’n allen veel overlast gehad, en veel bezoekers moesten de stad noodgedwongen mijden. Maar straks, als alles weer open is in september, moeten we zorgen dat de consument Groningen straks weer weet te vinden. Laten we daar dan een mooie campagne voor maken!”, aldus Harry Bouma.

Harry Bouma, voorzitter Bedrijvenvereniging Zuidoost .