Economie

RUG-studenten pitchen startup-ideeën tijdens Impact Challenge

RUG-studenten konden woensdag 12 maart hun ideeën voor een startup pitchen bij bedrijven, tijdens de RUG Impact Challenge. Studenten krijgen hiermee een kans om hun ideeën om te zetten in businessplannen en kunnen prijzen winnen tussen de 1000 en 2500 euro.


Leestijd: 1 minuut

Foto | Julie Heuff | Rijksuniversiteit Groningen
Foto | Julie Heuff | Rijksuniversiteit Groningen

Tijdens het evenement konden studenten hun ideeën presenteren tijdens een soort speeddates met mensen uit het bedrijfsleven. Volgens een van de organisatoren, Hans Heijnen, hebben studenten hun ‘eigen belevingswereld’, waardoor ze met frisse en creatieve ideeën komen.

Zo zijn er studenten met het idee om een AI-tool te ontwikkelen om te kunnen toetsen of een huurcontract frauduleus is. Een idee dat ontstond vanuit een van de ervaringen van de studenten: hij kreeg zelf te maken met een vals huurcontract en wil anderen helpen zoiets op tijd door te hebben.

Andere deelnemers willen hun medestudenten helpen een woning te vinden in tijden van woningnood. In eerste instantie met tips via sociale media, maar op den duur ook met een nieuw platform waar studenten veilig op zoek kunnen naar woonruimte.

Weer een andere student, Alica Haywood, komt met ‘AutiMelody’, het idee voor een app die muziek gebruikt om de communicatie te verbeteren tussen zorgverleners en mensen met een verstandelijke beperking. Het evenement is voor haar met name een manier om haar netwerk uit te breiden.

De komende weken worden de finalisten van de RUG Impact Challenge geselecteerd. De finale vindt plaats op 8 mei in het academiegebouw.

Innokite, de incubator van de universiteit, biedt studenten onder andere het netwerk en de structurele ondersteuning om ideeën verder te ontwikkelen. Via de Incubator Hub op de Zernike campus kunnen deelnemers hun ideeën verder ontwikkelen samen met mentoren en medestudenten, en daar kunnen ze ook potentiële investeerders ontmoeten.