Het begon tien jaar geleden met een ‘briljant plan’, zoals oprichter en eigenaresse Jolijn Creutzberg het omschrijft: oude en gedragen overhemden omtoveren tot een unieke boxershort. Eerlijk gezegd, zo blikt Jolijn terug, kwam het idee aanvankelijk meer voort uit nieuwsgierigheid – ‘kan ik hier een merk mee bouwen?’ – dan uit idealisme, zo vertelt ze aan de Groninger Ondernemers Courant.
Pas na anderhalf jaar werd Vanhulley ook, of beter gezegd: vooral, een bedrijf met een maatschappelijke en sociale missie: het helpen van vrouwen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Met een 1-jarig leer- en werktraject worden de vrouwen op weg geholpen, en worden er geweldige stappen gemaakt op zowel het gebied van taal als onderwijs, persoonlijke ontwikkeling en netwerk. “De meeste vrouwen zijn na zo’n jaar figuurlijk 10 centimeter langer. Ze zijn zo enorm gegroeid in die tijd dat ze nu rechtop durven te staan.”
Hoewel vrouwen Vanhulley in de afgelopen tien jaar heeft begeleid? Jolijn schat dat het er zeker 120 zijn, zo niet meer. Veel van hen, weet Jolijn, zijn na het Vanhulley-traject verder gaan leren, vaak een opleiding in de zorg. “Dat is zo mooi op te zien, dat vrouwen het na dat jaar vol zelfvertrouwen aandurven om door te leren, en zo hun dromen te volgen.”
Waar de één vervolgstudie start, heeft de ander juist het zelfvertrouwen om als vrijwilliger aan de slag te gaan. Jolijn noemt als voorbeeld een Somalische dame, die veel moeite had met naar school gaan, maar na het afronden van het traject als vrijwilliger aan de slag ging in een bejaardentehuis. “Ze is nu niet alleen een rolmodel voor haar kind, maar de hele dynamiek in zo’n gezin verandert hierdoor ook ten positieve. Ook daar doen we het voor.”
Afval als bron van waarde
Tien jaar na de oprichting is niet alleen de missie veranderd, ook de producten die in het naaiatelier gemaakt worden. Dat zijn inmiddels allang niet meer alleen boxenshorts, maar ook tassen, laptophoezen en vlaggenlijnen, gemaakt van afgeschreven bedrijfskleding, vlaggen en banners. “Afval wordt steeds meer gezien als bron van waarde. Daarmee richten we ons nu tot de business-to-businessmarkt.”
Het is nog een hele klus maar Jolijn en haar team proberen alle 120 vrouwen te benaderen en uit te nodigen voor het feest op 10 juni. Van enkele tientallen heeft ze al de toezegging dat ze erbij zijn. Ook andere ‘fans’ van Vanhulley zijn welkom in EM2. Op het (multiculturele) programma staat onder andere een lied met internationale lading, gezongen door Miranda Bolhuis en ook worden er baksels van over de hele wereld gereserveerd én drankjes van het oer-Groningse Hooghoudt.
Feest-funding: een vlaggenlijn voor de vrouwen
Wie erbij wil zijn kan een vlaggenslinger kopen, met daarin stoffen verwerkt van de afgelopen 10 jaar Vanhulley. De manchet die erbij geleverd wordt is direct je toegangsbewijs. “Een knipoog naar de overhemden waar het 10 jaar geleden allemaal mee begon.”
Meer weten of ook een vlaggenlijn kopen? Klik dan hier.