Innovatie

Onderzoek RUG: “Digitaal spelen voor kinderen is zo gek nog niet”

Dat ouders zich soms zorgen maken over digitale activiteiten van hun jonge kinderen, is begrijpelijk. Maar door speelse ervaringen en activiteiten verkennen kinderen digitale media en ontwikkelen ze essentiële vaardigheden op het gebied van digitale geletterdheden. Dat blijkt uit onderzoek van Denise Mensonides, die op 6 februari aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert.


Leestijd: 1 minuut

Kinderen van 8 tot 12 jaar ontwikkelen hun digitale vaardigheden het best door spelenderwijs te experimenteren, zowel online als offline. Hoewel volwassenen activiteiten zoals gamen of video’s kijken vaak als oppervlakkig beschouwen, spelen deze juist een belangrijke rol in het kritisch en bewust leren omgaan met digitale media.

In een wereld vol digitale prikkels leren kinderen zowel de kansen als de risico’s van media kennen. Digitale tools kunnen hen helpen contact te leggen met vrienden en informatie te vinden, maar brengen ook uitdagingen zoals misleidende informatie of schadelijke content met zich mee.

Daarom is het essentieel dat kinderen leren hoe ze digitale risico’s kunnen inschatten en ermee omgaan. Mensonides vergelijkt dit proces met het leren klimmen in een boom: “Je ontdekt wat spannend is, leert risico’s te beheersen en veilig te navigeren.”

Mensonides benadrukt het belang van luisteren naar kinderen. Door hen te betrekken bij regels en leerprogramma’s, kunnen ouders en docenten aansluiten bij hun belevingswereld. Dit versterkt hun zelfvertrouwen in het gebruik van digitale media en creëert een veilige omgeving waarin ze durven praten als iets misgaat.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen. Een uitgebreid interview met Denise Mensonides over haar onderzoek vindt u hier.

Foto boven: Pixabay