Nieuws
Alders bereikt doorbraak in financiering Zuiderzeelijn
De Groningse Commissaris der Koningin Hans Alders heeft een doorbraak bereikt in de financiering van de Zuiderzeelijn.
Leestijd: 1 minuut
Hij heeft, in zijn functie van voorzitter van de Stuurgroep Zuiderzeelijn- overeenstemming bereikt over de financiering van die lijn. Een belangrijke hobbel was steeds de vraag hoe groot de eigen bijdrage zou moeten zijn van de noordelijke provincies. Daarover is nu overeenstemming met demissionaair minister van Verkeer en Waterstaat. Dat is vanavond bekend gemaakt op het provinciehuis in Groningen.Afgesproken is dat de noordelijke provincies en gemeenten samen 1,02 miljard euro bijdragen aan de toekomstige zuiderzeelijn als deze als magneetzweefbaan wordt uitgevoerd. Als het rijk uiteindelijk toch voor een ‘gewone’ hogesnelheidlijn kiest, moet de regio hier 230 miljoen aan meebetalen. Het kabinet besloot eerder al 2,73 miljard voor de lijn te reserveren en vroeg de gemeenten en provincies om ruim 1,1 miljard. Het Noorden vond dit te veel, maar in het dinsdag ingediende voorstel voor een samenwerkingsovereenkomst tussen minister Netelenbos (Verkeer) en de regio ligt het bedrag niet veel lager. Hoe de bijdrage tussen provincies en gemeenten is verdeeld is nog onbekend.Als de verschillende Provinciale Staten en gemeenteraden akkoord gaan met de overeenkomst tussen Netelenbos en voorzitter Alders van de stuurgroep Zuiderzeelijn, reserveert de regio 45,4 miljoen euro om eventuele financiële te kunnen betalen. Van elke 100 euro overschrijding betaalt de regio 29 euro en het rijk de rest.`GNetelenbos en Alders stellen dinsdag in een verklaring dat eigenlijk ook de provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer mee moeten betalen aan de snelle verbinding tussen de Randstad en Groningen. Tot dusver is dat niet het geval, hoewel ook dit deel van Nederland profiteert van de snelle trein naar het noorden.