Groningse kerstballen
Waar Marc’s in de andere maanden een interieurwinkel is, verandert de zaak vanaf oktober in een waar kerstwalhalla. Drie maanden lang kan je hier terecht voor de mooiste kerstornamenten en andere kerstversiering. En zoek je nog een nog een mooi cadeau voor onder de kerstboom? Dan ben je hier ook aan het goede adres. Marc zorgt ervoor dat je met een prachtig ingepakt cadeau de deur uit gaat.
Zijn kerstballen en ornamenten importeert Marc uit Duitsland, Tsjechië, Polen en Oekraïne. Vorig jaar is hij ook begonnen met het opzetten van een eigen Groninger kerstballenlijn. Het begon in 2022 met een met de mond geblazen en handgeschilderd Martinitoren-ornament, maar nu heeft hij ook kerstballen laten produceren met andere iconische Groninger gebouwen. De ballen worden handgemaakt bij een klein Oekraïens bedrijfje en zijn echte collectors items.
Favoriete plek
Over Marc’s favoriete plek in Groningen hoeft hij niet lang na te denken: dat is zijn eigen winkel. Buiten de feestmaanden woont hij in een plattelandshuis in Drenthe, maar tijdens zijn drukste maand woont hij bij de winkel. “In december is het gekkenhuis en zijn we elke dag open, dan is het fijn dat ik hier kan wonen. Ik vind het heerlijk om in deze maanden aan de slag te gaan. Kerst is emotie, traditie en nostalgie en dat dringt door in alles wat ik hier doe in de winkel.”
Van Tokyo naar New York
Alhoewel Marc geboren en getogen is in Groningen, reisde hij na zijn opleiding tot erkend bloemsierkunstenaar de hele wereld over. Hij begon in Athene, maar werd al snel gevraagd om in Tokyo aan de slag te gaan. “Toen was ik 21. Ik gaf lessen, demonstraties en workshops in Europese bloemsierkunst voor toekomstige professionals.” Nadat hij 3 jaar in Japan had gewerkt, was Marc toe aan iets nieuws.
Via een vriend kwam hij terecht in de Verenigde Staten. Hij reisde langs verschillende plekken: van Los Angeles tot Las Vegas en San Francisco. Maar de Big Apple stal zijn hart. “Ik werd verliefd op New York. Via via kreeg ik een baan bij een bloemisterij in de Upper East Side. De gedachtegang was hier echt: the bigger the better. Van de meest extravagante bruiloften tot luxueuze bar mitzwa’s: wij verzorgden hier het bloemwerk. Maar ook Naomi Campbell en de Sex and the City dames waren vaste klant.”
Na Tokyo en New York, maakte Marc een korte tussenstop terug in Nederland. Maar de drang naar het buitenland bleef kriebelen. Door een goeie vriendin van de meesterbindopleiding kwam hij terecht in Londen. In Camden Town werkte hij in een high-end bloemenzaak. En hier moest je er niet van opkijken wanneer er mensen als George Michael binnen kwamen lopen. Na nog een opdracht te hebben gedaan in de Dominicaanse Republiek, voelde Marc dat het tijd werd voor een eigen zaak. Hij keerde terug naar Groningen.
Ondernemen in Groningen
Terug in Groningen ging hij eerst aan de slag bij Bloemen Mozaïek in Haren. Maar toen er in 2005 een pand aan de Munnekeholm vrijkwam, wist Marc dat hij spijkers met koppen moest slaan. “Ik vond dit altijd een heel mooi stukje Groningen. Samen met een compagnon begon ik mijn winkel in dit pand en in 2006 ging ik zelf door.”
Het fijne aan ondernemen in Groningen is volgens Marc het stukje ‘ons kent ons’. Door de jaren heen heeft hij een aardig grote vaste klantenkring opgebouwd. “Zo komt er elk jaar een oude dame in de winkel. Ze zoekt dan kerstornamenten uit voor haar kleinkinderen met een andere letter van het alfabet. Of een vrouw die al jaren met haar hele gezin langskomt. De kinderen worden elk jaar wat ouder en sommigen komen nu met aanhang langs.” Ook het groeiende internationale publiek wordt opgemerkt door Marc. Door de vele internationale studenten en toeristen spreekt hij geregeld in het Engels met klanten. Kortom: de mensen die bij Marc’s komen binnenlopen zijn heel gevarieerd en dat vindt hij juist zo leuk.
Dit ondernemersportret is gemaakt als onderdeel van het programma Gastvrij Groningen. Het programma Gastvrij Groningen wordt uitgevoerd door Marketing Groningen en uitgevoerd en gefinancierd in opdracht van Het Fonds ondernemend Groningen, Gemeente Groningen en Groningen Bereikbaar. De Koninklijke Horeca Nederland en de vier Groningse bedrijvenverenigingen: Groningen City Club, Bedrijvenvereniging West, Bedrijvenvereniging Zuidoost en Bedrijvenvereniging Noordoost zijn ook bij het programma betrokken.