Nieuws
Groter aandeel EKO-bloembol mogelijk door veroveren Frankrijk
De biologische bloembollenteelt laat kansen liggen om een groter marktaandeel te veroveren. Dat blijkt uit onderzoek van de Wetenschapswinkel Economie van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). En dat hoeft niet. ‘’Vooral in landen waar al belangstelling is voor biologische producten zijn kopers te vinden’’, stelt de Wetenschapswinkel. ‘’Je moet de EKO-bol echter niet als alternatieve bloembol verkopen, maar als speciaal product’’.
Leestijd: 1 minuut
De bol kan bijvoorbeeld als geschenk worden verpakt, zoals in de VS en Canada gebeurt, of op bijzondere wijzen in een eierdoos. Het onderzoek werd verricht in opdracht van de Milieufederatie Noord-Holland. Het is deze federatie ‘een doorn in het oog dat het aandeel biologische bollen twintig maal kleiner is dan dat van andere biologische landbouwproducten.Een verwachte groeimarkt is Frankrijk, een land waar steeds meer aandacht is voor bio-producten. Biobollen worden er echte nog amper verkocht. Een marketingtruc kan het combineren van de verkoop in combinatie met organische mest kunnen worden. ‘’Hiervoor bestaat namelijk wel een actieve markt in Frankrijk’’, meldt de RUG. Dat zou ook kunnen door geen BTW te heffen, aldus een optimistische Wetenschapswinkel.