Nieuws

Megaklus gestart: inrijden spoordek en ruim een week geen treinen

Aanpak Ring Zuid is zaterdag gestart met een megaklus: het inrijden van het spoordek voor de zuidelijke ringweg. De aannemer heeft bijna 220 uur om de klus te klaren: zolang duurt de periode dat er geen treinen rijden tussen station Groningen (‘Hoofdstation’) en het Europapark. Maandagochtend 17 mei rijden de treinen weer. De werkzaamheden zijn te volgen via onze webcam bij De Frontier.


Leestijd: 2 minuten

Megaklus gestart: inrijden spoordek en ruim een week geen treinen
Megaklus gestart: inrijden spoordek en ruim een week geen treinen

Het spoordek zelf ligt al klaar te wachten op zijn rit naar de plek onder het spoor. De afgelopen maanden heeft Combinatie Herepoort hier hard aan gewerkt, op de voorbouwlocatie bij appartementencomplex De Frontier. Het spoordek is ongeveer 37 meter lang, 38 meter breed en 1,5 meter dik.

Spoor verwijderen
Nadat zaterdagochtend de laatste trein de bouwplaats was gepasseerd, begon men met de werkzaamheden voor het inrijden. Eerst werd het spoor verwijderd op de plek waar het spoordek komt. De rails zijn doorgeslepen en weggetakeld. Ook de dwarsliggers en het grind werden weggehaald, evenals de bovenleidingsportalen.

Rijweg aanleggen
Op zondag begon het uitgraven van de plek waar het spoor lag. Hier werden de stalen palen ingeboord waarop het spoordek komt te liggen. De damwanden tussen de voorbouwlocatie en het spoor werden op de juiste hoogte afgebrand. Zo ontstaat er een rijweg voor de voertuigen waarmee het spoordek naar zijn plek wordt gereden. Op de rijweg wordt steviger zand aangebracht, waarop dikke schotten van hout en dikke metalen schotten worden geplaatst. Ook moet een oud riool en waterleiding worden weggehaald.

Spoordek inrijden
Als alles goed verloopt, kan op woensdag het transport van het spoordek beginnen. Het spoordek is hiervoor op platte, meerwielige voertuigen gezet, SPMT's (zie foto hieronder). Dertig van deze SPMT's rijden het ruim vijf miljoen kilo wegende spoordek voorzichtig naar zijn plek, ongeveer 70 meter verderop. Daar aangekomen, wordt het spoordek op de palen gezet. Daarna worden de voertuigen weggereden en kan het spoordek worden vastgezet. Ook worden er betonnen elementen ingehesen om het spoordek aan beide zijden te verbinden met zijn omgeving.

Spoor terugbouwen
Is het spoordek helemaal klaar, dan wordt het tijd om het spoor weer terug te bouwen. Verder moeten kabels en leidingen rond het spoordek worden verlegd en getest. Ook moet het bouwterrein natuurlijk worden opgeruimd.

Week erna: wegen weer klaar maken voor verkeer
Wanneer maandagochtend 17 mei de eerste treinen weer voorbij rijden, is het werk voor Combinatie Herepoort nog niet klaar. De week van 17 tot en met 23 mei is nodig om de Verlengde Lodewijkstraat en de Helperzoom weer in te richten. De planning is dat beide wegen op 23 mei om 23.00 uur weer opengaan voor het verkeer.

https://www.youtube.com/watch?v=DsMHPEoFkt8