Bereikbaarheid & Mobiliteit

Prorail: treinvrije periode duurt langer dan 51 dagen

De treinvrije periode, waarbij er vanwege werkzaamheden geen of minder treinen naar het Hoofdstation rijden, duurt langer dan gepland. Dat meldt Prorail woensdag. De zogenoemde buitendienststelling zou 51 dagen duren – van 16 mei tot en met 5 juli dit jaar – maar volgens de aannemer is die periode te kort om alle werkzaamheden uit te voeren. Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe planning. Volgens een woordvoerster van Prorail is nog niet te zeggen wanneer de nieuwe treinvrije periode ingaat, en hoelang die dan duurt.


Leestijd: 1 minuut

Perronplein en winkels achter het monumentale stationsgebouw.
Copyright Koen van Velsen architecten
Perronplein en winkels achter het monumentale stationsgebouw. Copyright Koen van Velsen architecten

Tijdens de buitendienststelling zouden treinen van en naar Assen en Winschoten 51 dagen lang niet verder rijden dan station Europapark. Reizigers van en naar Leeuwarden, Delfzijl en Eemshaven zouden vanaf juni tot en met 5 juli met de werkzaamheden te maken krijgen.

Deze planning gaat dus op verzoek van de aannemer op de schop, zo werd woensdag bekend. De reden is een tekort aan seinmonteurs, die zich bezighouden met de beveiligingssystemen aan het spoor, maar ook het plaatsen van de nieuwe perronkappen lijkt complexer dan aanvankelijk werd gedacht.  

Esperantotunnel

Nu de buitendienststelling langer lijkt te gaan duren, betekent dat wel dat er in die periode ook ruimte komt om de sporen ter hoogte van de Esperantotunnel te vervangen. Die raakten verzakt door werkzaamheden voor de nieuwe fietstunnel bij de Esperantolaan. Volgens Prorail worden er in de treinvrije periode nieuwe sporen geplaatst.

Het is al de tweede keer dat de werkzaamheden worden verplaatst. Ze zouden oorspronkelijk worden uitgevoerd in 2023, maar dat bleek niet haalbaar. Daarom werden ze al verplaatst naar dit jaar.

De nieuwe planning is vermoedelijk over een week bekend. De planning wordt gemaakt samen met de NS en Arriva, die tijdens de buitendienststelling vervangende bussen inzet.

Doorrijstation

Op het Hoofdstation in Groningen wordt al een paar jaar druk gebouwd. Dat is nodig want het station van Groningen gaat straks, als de boel klaar is, ruimte bieden aan meer treinen. En voor het eerst ook aan doorgaande reizigerstreinen. Om van Groningen zo’n ‘doorrijstation’ te maken, moet er veel veranderen aan de sporen en perrons. Een megaklus, aldus ProRail. Om de klus te klaren is er niet te ontkomen aan een lange buitendienststelling.