Voordelen van negatieve reviews
Reviews en inzichten van Realreviews.io platform of andere websites die negatief zijn hebben toch zo hun voordelen. Deze geven namelijk aan waar ruimte voor verbetering ligt en biedt u bedrijf de mogelijkheid om een menselijke kant te tonen. Dit kan door begrip te tonen en met een passende oplossing te komen waar beide partijen wat aan hebben. Andere positieve kanten aan negatieve reviews zijn de kansen die het geeft om aan klantenbinding te doen en vertrouwen en transparantie op te bouwen. Dit kan niet alleen met de betreffende klant maar ook met alle andere mensen die meelezen.
Nadelen van negatieve reviews
Uiteraard hebben negatieve reviews ook diverse nadelen, die wat meer voor de hand liggen. Het kan de reputatie van een onderneming schade toebrengen en heeft in sommige gevallen een slechte invloed op de vindbaarheid online. Andere nadelen zijn dat u er de omzet door kunt zien dalen en dat het een ontmoedigende werking kan hebben, ook voor andere personeelsleden. Vandaar dat de manier waarop er gereageerd wordt, waar we het hieronder over gaan hebben, zo belangrijk is.
Goede manieren om te reageren
Er zijn allerlei manieren om te reageren op een slechte beoordeling. Het belangrijkste is om snel te reageren en rustig te blijven. Door de situatie op die manier te de-escaleren zullen klanten zich gehoord en serieus genomen voelen. Door de emoties niet de overhand te laten krijgen wordt de persoon die de review heeft achtergelaten vaak ook stukken rustiger, wat de eerste stap is naar een passende oplossing. Blijf ten alle tijde professioneel en benader de situatie op een objectieve manier om te zorgen dat het niet erg wordt.
Negatieve reviews omzetten in iets positief
Door op deze manier te reageren, zet u eigenlijk al de eerste stap naar het omzetten van een negatieve review in iets positiefs. Na het analyseren van de feedback kan er uitleg worden gegeven en een passende oplossing worden geboden. Dit kan een korting zijn of de vervanging of terugbetaling van een product of dienst, afhankelijk van de aard van de negatieve recensie. Als dit op de juiste wijze gebeurt is de kans dat de feedback daarna alsnog wordt aangepast en daarbij wordt aangegeven dat er voor een goede oplossing is gezorgd, waardoor iedereen die mee kan lezen dit ook zal zien. Daardoor zijn beide partijen vaak alsnog tevreden.
Tenslotte
Het mag dan misschien niet mogelijk zijn om helemaal aan negatieve reviews te ontkomen, dat wil niet zeggen dat er niet iets goeds uit te halen is. Door op de juiste manier te reageren en ook het positieve aan een negatieve review te leren inzien, kunt u uw bedrijf juist verder helpen. Daardoor wordt iedere recensie waardevol, ongeacht of dit in eerste instantie een goede of slechte is.