In beeld

Lokaal SEO bureau inhuren: is dat wel nodig?

In de afgelopen jaren is het aantal bedrijven in Groningen en de rest van Nederland flink gestegen. Om op te vallen als ondernemer is het daarom een must om uit te pakken met SEO en marketing. Wanneer je in Groningen en omgeving meer potentiële klanten wil bereiken, is het misschien logisch en aantrekkelijk om voor een lokaal SEO bureau te gaan.


Leestijd: 4 minuten

SEO concept. 3d illustration.
SEO concept. 3d illustration.

Maar: is dat eigenlijk wel nodig? Een landelijk SEO bureau zoals online marketing bureau Heers heeft bijvoorbeeld vaak veel meer kennis en expertise binnen het vak. Daar kun jij als ondernemer binnen een organisatie goed gebruik van maken. In dit artikel vertellen we je meer over of je als ondernemer het beste een lokaal SEO bureau in kunt schakelen of niet.

Het belang van een SEO bureau bij jou in de buurt

Het is afhankelijk van de branche waarin je werkt of je een SEO bureau fysiek in de buurt wil hebben of niet. Over het algemeen kan zo’n bureau jouw organisatie namelijk heel goed helpen op afstand. Het enige wat een SEO bureau of marketing bureau nodig heeft, is goed internet en een duidelijk idee van wat jij wil met je (lokale) bedrijf. Waar een dergelijk bureau gevestigd is, maakt over het algemeen dus niet veel uit. Maar: natuurlijk zijn er wel uitzonderingen waar je rekening mee moet houden.

Wanneer je een lokaal SEO bureau op een redelijke afstand van je bedrijf gevestigd hebt, is het wel eenvoudiger om fysieke afspraken in te plannen. Sommige ondernemers vinden dit fijner; voor het vertrouwen én voor de manier van werken. Dat is eigenlijk het enige écht grote voordeel van een lokaal SEO bureau in Groningen en omgeving inschakelen. Voor de rest is het net zo voordelig om voor een andere professional ergens in Nederland te gaan. Het nadeel van een lokaal SEO bureau kiezen, is namelijk dat je minder keuze hebt dan wanneer je landelijk op zoek gaat.

Verschil tussen lokale SEO en een lokaal SEO bureau

Wil je dus meer keuze hebben en de zekerheid hebben dat je voor een écht goed marketing of SEO bureau gaat, dan is het aan te raden om verder te kijken dan het lokale aanbod. Waarschijnlijk kom je hierbij al gauw het begrip ‘lokale SEO’ tegen. Het is goed om te weten dat lokale SEO anders is dan een lokaal SEO bureau. Lokale SEO betreft namelijk een manier van SEO en marketing voor bedrijven om lokaal of regionaal hun zichtbaarheid te vergroten. Hierbij wordt er gewerkt met zoektermen die lokaal belang hebben om bijvoorbeeld een aankoop in de buurt te doen.

Op die manier zorgt lokale SEO ervoor dat je in een bepaalde regio beter zichtbaar bent. Dat is interessant voor iedere ondernemer en elke organisatie die bijvoorbeeld een fysiek kantoor of een fysieke vestiging heeft. Denk aan een lokaal restaurant, maar ook aan een dokter, een tandarts, een timmerman of een ondernemer van een supermarkt. Heb je daar een SEO specialist voor nodig die in de buurt woont? Zeker niet. Een goed marketing bureau weet precies wat er moet gebeuren om jouw organisatie, lokaal of landelijk, zichtbaar en vindbaar te laten maken.

3 tips om je eigen lokale SEO te verbeteren

Hoewel het inhuren van een SEO bureau zoals online marketing bureau Heers zeker een aanrader is voor iedere ondernemer is er een aantal basistips waarmee je je eigen lokale SEO binnen no time kunt verbeteren. Gebruik de onderstaande drie tips voor een goed begin:

1. Richt Google Mijn Bedrijf op de juiste manier in

Wat je in ieder geval goed voor elkaar moet hebben als ondernemer in Groningen en omgeving zijn de gegevens die verschijnen in het zogeheten Google Mijn Bedrijf. Dat zijn de bedrijfsgegevens die je ziet als zoekresultaten in Google. Wanneer je deze gegevens volledig en juist invult, krijg je direct een betere plek op Google Maps en zo dus ook in de zoekresultaten.

2. Zorg voor recensies op Google Reviews

Daarbij is het een aanrader om je klanten om hun ervaring te vragen die ze in kunnen vullen op Google Reviews. Die reviews en het aantal sterren zijn namelijk direct zichtbaar wanneer een potentiële klant zoekt op jouw zoekwoorden en/of bedrijfsnaam in de zoekmachine. Zo zien zij direct hoe tevreden andere klanten zijn met je producten en/of diensten.

3. Gebruik het juiste (lokale) zoekwoord op iedere pagina

Wat eveneens goed is om te weten, is dat je zelf al een goede SEO basis kunt leggen door op iedere pagina van je website het zoekwoord te plaatsen waar je op gevonden wil worden. Plaats dat zoekwoord in de H1 van de pagina zodat Google de site herkent en een hoger plaatsje in de zoekresultaten geeft.