Het verband tussen zoekmachineoptimalisatie en linkbuilding
Om als onderneming online vindbaar en zichtbaar te kunnen zijn, is een goed marketingplan essentieel. Hierbij is het onder andere van belang om aan zoekmachineoptimalisatie te denken. Dit houdt in dat de website van jouw onderneming is geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Je wilt immers dat jouw website bovenaan de zoekresultaten komt te staan en daardoor makkelijk te vinden is voor jouw doelgroep. De volgorde van de zoekresultaten wordt door de zoekmachine bepaald en is gebaseerd op verschillende factoren. Dit is waar linkbuilding om de hoek komt kijken.
Backlinks als aanbevelingen
Het doel van de zoekmachine is uiteindelijk om bezoekers zo relevant mogelijke resultaten te tonen gebaseerd op hun zoekgedrag. Om te bepalen welke websites het meest relevant zijn, gebruikt de zoekmachine een heleboel factoren, waaronder het aantal en soort backlinks van een website. Kort samengevat navigeren backlinks de zoekmachine, evenals gebruikers, tussen pagina’s op het internet. Zo zijn er interne backlinks die verwijzen naar pagina’s van dezelfde website, en externe backlinks, die verwijzen naar pagina’s van andere websites. Deze externe backlinks gelden als aanbevelingen van andere websites en worden door de zoekmachine dan ook gezien als een belangrijke factor.
Vergroot de online zichtbaarheid van jouw website
Als kwalitatieve externe domeinen naar jouw website verwijzen, zal de zoekmachine jou dus als een bron van waardevolle informatie beschouwen. Als gevolg hiervan zal jouw website in de zoekresultaten stijgen, aangezien de zoekmachine zijn bezoekers de beste informatie wil tonen. Wanneer je graag organische online zichtbaarheid wilt creëren rondom jouw onderneming, is linkbuilding dus een effectieve strategie. Dit geldt niet in Nederland, maar ook internationale linkbuilding is onmisbaar voor bedrijven die over de grens opereren. Maar hoe implementeer je linkbuilding precies? Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals waardevolle informatie publiceren naar aanleiding van onderzoek of gastblogs schrijven voor externe websites.
Samenvattend, is het voor iedere ondernemer met een website belangrijk om zich bezig te houden met zoekmachineoptimalisatie. Linkbuilding valt onder de factoren die de zoekmachine gebruikt om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen en is daardoor een belangrijke marketingtechniek om toe te passen. Heeft jouw onderneming al een website?