In beeld

Opvallend: relatief veel slaapspeciaalzaken in noordelijke provincies

In de provincie Groningen was in 2022 voor elke duizend inwoners 30,58 vierkante meter winkelvloer beschikbaar op het gebied van slaapspeciaalzaken. Niet direct een cijfer dat verbazing wekt, maar er is wel iets opvallends. De provincie scoort daarmee relatief hoog op dit gebied, net als Friesland (32,67 vierkante meter) en Drenthe (59,59 vierkante meter). Weliswaar ligt ook in Zeeland en Limburg de totale winkelvloeroppervlakte voor beddenspeciaalzaken hoog, maar merkwaardig is wel dat juist de dichtbevolkte provincies Noord-Holland en Zuid-Holland sterk achterblijven.
 


Leestijd: 2 minuten

Hoge kwaliteit

Nederland heeft een uitstekende reputatie op het gebied van luxe slaapcomfort. We hebben in ons land diverse topmerken, zoals Caresse en Auping. Zaken als ergonomie, duurzaam materiaalgebruik en design spelen bij deze merken een grote rol. Veelal worden de producten handgemaakt en mede daardoor zijn ze zeer geliefd bij een grote doelgroep. Doordat de bedrijven veelal een lange bestaansgeschiedenis hebben, zijn ze in staat geweest om zich steeds verder te specialiseren en daardoor ook een echt topproduct te kunnen leveren.

Specifieke eigenschappen

Beddenfabrikanten voeren onderling een hevige concurrentiestrijd. Het is daarom voor deze bedrijven heel belangrijk om je in voldoende mate te kunnen onderscheiden. Je moet niet alleen topkwaliteit leveren, maar er ook voor zorgen dat jouw product iets specifieks heeft, waarmee je punten kunt scoren. Zo staan de Caresse boxsprings erom bekend dat ze uitstekend ventileren door de open bodem, terwijl de matrassen meerdere comfortzones hebben. Auping heeft een naam opgebouwd door het unieke design in combinatie met de verfijnde afwerking van de producten. Zo heeft elke fabrikant een eigen speerpunt waarop de marketingstrategie is gebaseerd.

Aantal verkooppunten afgenomen

Wanneer we de cijfers met betrekking tot het aantal verkooppunten van slaapspeciaalzaken in Nederland bekijken, valt op dat dit aantal is afgenomen in het recente verleden. Waren er in 2018 nog 786 verkooppunten in het hele land, vier jaar later waren het er nog slechts 720. Hoewel er dus 86 verkooppunten minder waren, nam wel de vloeroppervlakte per verkooppunt licht toe. Dat er sprake is geweest van een dalend aantal verkooppunten, zou verband kunnen houden met de groeiende online markt in deze branche.

Combinatie online en offline

De meest ideale combinatie voor slaapspeciaalzaken is die van een fysieke showroom en een webwinkel. Dit stelt potentiële kopers in staat om zich vooraf thuis al goed te kunnen voorbereiden en wellicht al een keuze te maken, maar wel te kunnen komen proefliggen.