In beeld

Wat levert een merkregistratie op?

 
Het behoeft geen uitleg hoe belangrijk het is om je te kunnen onderscheiden van een ander. Het is in deze markt dé sleutel tot succes en is dan ook belangrijker dan een concurrerende prijs. Door middel van een merkregistratie stel je dit ‘onderscheidend vermogen’ veilig. Vervolgens moet je je merk of model laten bewaken. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 9% van de MKB’ers het Intellectueel Eigendom heeft vastgelegd. Men is zich vaak nog niet goed genoeg bewust van het nut van een merkregistratie. Terwijl het MKB juist vaak te maken heeft met merkinbreuk. Daarom hebben we voor je op een rij gezet wat een merkregistratie je opbrengt.


Leestijd: 2 minuten

Een ijzersterke concurrentiepositie

Als ondernemer wil je niet te maken hebben met copycats en meelifters. Ze maken inbreuk op jouw originaliteit en juist die originaliteit maakt of kraakt jouw concurrentiepositie. Het is verwarrend als een consument geen onderscheid kan maken tussen jouw producten en/of diensten en die van de ander. Hij verwacht bij jou iets te kopen terwijl dat helemaal niet zo is. Als de producten/diensten van de ander van slechtere kwaliteit zijn, kan dit slechte reviews en publiciteit opleveren of je veel omzet kosten.

Denk naast merkregistratie ook aan merkbewaking!

Een merkregistratie alleen is niet voldoende. Na de merkregistratie moet je zelf letten op inbreukmakers. De overheidsinstantie waar je jouw merk geregistreerd hebt, doet dat niet voor je (voor een EU-merk en Benelux-merk). Merkregistratie én merkbewaking is dus een noodzakelijk één-tweetje.

Meer omzet!

Het beheren van intellectuele eigendomsrechten en de economische groei binnen een bedrijf hebben een positief verband. Bedrijven mét eigendomsrechten zien hun resultaat meestal toenemen. Vooral MKB’ers hebben hier het meeste profijt van: er is de grootste toename in omzet wanneer ze ten minste over een intellectueel eigendomsrecht beschikken: maar liefst een toename van 68 procent in omzet per werknemer. Bij grote bedrijven is dit ‘slechts’ 18%.

Je bedrijf levert meer op

De waarde van jouw merk wordt grotendeels bepaald door de perceptie ervan: de associaties rondom jouw merk en de goodwill die je hebt opgebouwd. Die waarde kan namelijk erg toenemen. Soms wel 80% van de totale waarde van een onderneming. Je mag die merkwaarde als asset beschouwen – en optellen bij de financiële waarde van je bedrijf. Zonder merkregistratie is deze asset minder betrouwbaar en ben je veel kwetsbaarder. Een bedrijf met IE-rechten is veel meer waard dan een bedrijf zonder IE-rechten. Met een merkregistratie stel je jouw merk en onderscheidend vermogen veilig. En verzilver je jouw merkwaarde.

Rustig bouwen aan je merk

Als ondernemer wil je je bezighouden met ondernemen en verder bouwen aan je goede naam. Door een merkenbureau in te schakelen, bespaar je negatieve energie, tijd en geld. Onze juristen beschikken over de juiste kennis en geven je een passend advies over merkbescherming. Hierna kunnen we voor je aan de slag als jouw persoonlijke merkbewakers én -handhavers. We doen er dan alles aan om jouw merkregistratie zo goed mogelijk uit te voeren en vervolgens te beschermen.