De Lelylijn is een spoorverbinding van 125 kilometer tussen Groningen en Lelystad. De lijn staat al jaren op de politieke agenda, maar eind vorig jaar kreeg Noord-Nederland een teleurstelling te verduren toen duidelijk werd dat de financiële problemen onoverbrugbaar waren: de aanleg van de Lelylijn wordt geschat op bijna 14 miljard euro en de Nedersaksenlijn op 1,7 miljard. Dat is veel meer dan het gereserveerde geld: ongeveer 3 miljard euro.
Het traject van de Lelylijn heeft veel invloed op de kosten. Commissaris van de Koning René Paas vertelde dat in de financiële ramingen rekening wordt gehouden met de duurste route: een spoortunnel voor een snelle verbinding tussen de A7 en het station.
Een zoektocht naar miljarden dus. Jansen kijkt naar ministeries, Brussel, maar ook in het potje van Defensie, meldt het Dagblad van het Noorden. Het industriegebied in de Eemshaven maakt veel gebruik van het spoor, dus investeren in de infrastructuur is goed voor Defensie. Jansen vertelde dat hij het hierover heeft gehad met staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman, en dat het hoge prioriteit heeft.
Overigens hebben de noordelijke provincies voorgesteld om de spoorlijn in delen aan te leggen met als eerste deel de verbinding tussen Groningen en Drachten. Jansen onderkende deze mogelijkheid, maar stelde wel dat er dan zekerheid moet zijn dat de rest van het project ook wordt uitgevoerd. Over een paar weken hoopt hij duidelijkheid te hebben over de mogelijkheden.