Economie

150 plannen voor pitchwedstrijd: hoe kunnen we inspelen op 1,5-metertoerisme?

Er zijn 150 plannen ingestuurd op de pitchwedstrijd van onder andere VNO-NCW Noord over hoe het Noorden het toerisme in de nieuwe 1,5-metereconomie kan worden opgestart. Dat melden verschillende kranten van de NDC Mediagroep, één van de initiatiefnemers achter de verkiezing.


Leestijd: 1 minuut

150 plannen voor pitchwedstrijd: hoe kunnen we inspelen op 1,5-metertoerisme?
150 plannen voor pitchwedstrijd: hoe kunnen we inspelen op 1,5-metertoerisme?

De werkgeversorganisatie is samen met de noordelijke marketingorganisaties en toerisme-organisaties op zoek naar plannen waarmee het toerisme zich kan aanpassen aan de coronamaatregelen die naar verwachting nog lang van kracht zullen zijn. Het is de bedoeling dat goede plannen zo snel mogelijk kunnen worden uitgevoerd, zodra het kabinet bijvoorbeeld besluit dat de horeca of recreatiebedrijven weer open mogen. 

Volgens VNO-NCW Noord-voorzitter Sieger Dijkstra zijn er verschillende concrete ideeën ingestuurd. Zo zijn er plannen voor eenrichtingsverkeer voor voetgangers in het centrum van Groningen, restaurants die streetfood gaan aanbieden en het plaatsen van dixies op elke kampeerplek. 

De ideeën worden maandag door een jury van VNO-NCW, MKB Noord, de provinciale marketingorganisaties en de toerismegedeputeerden van Groningen, Friesland en Drenthe tegen het licht gehouden. Woensdag wordt de winnaar van de pitchwedstrijd bekend gemaakt. De andere ideeën zullen niet meteen in de prullenbak verdwijnen.