Het grootste verschil tussen VR brillen is voor velen room scale tracking, of het ontbreken daarvan. Er zijn hierin drie soorten VR brillen van elkaar te onderscheiden:
1. Geen room scale tracking
Deze categorie valt onder de 3DoF headsets, wat staat voor Three Degrees of Freedom. Het is mogelijk om je heen te kijken in alle richtingen, beweging van het lichaam wordt niet geregistreerd. Dit is met name geschikt voor 360 video met een vaste positie in de ruimte. Eenvoudige spellen zijn ook mogelijk, daarnaast maken achtbanen met aanvullende Virtual Reality ook gebruik van dit soort toestellen. Naast de relatief lage kosten zijn het laagdrempelige toestellen om te gebruiken.
2. Externe room scale tracking
Deze technologie werd voor het eerst geïntroduceerd door de HTC Vive en wordt 6DoF genoemd. Er worden meerdere kastjes in de ruimte geplaatst die samen de positie van de gebruiker zeer nauwkeurig kunnen bepalen. Door het aantal trackers uit te breiden is een enorm groot speelveld mogelijk, bij de HTC Vive gaat dit tot 100 vierkante meter oppervlak. Hoewel veel fabrikanten zijn overgestapt naar inside-out tracking zien we met name in het hogere segment zoals de HTC Vive Pro en de Valve Index dat er nog steeds externe tracking kastjes gebruikt worden.
3. Inside-out room scale tracking
Bij dit systeem zijn de trackers in de VR brilgebouwd. Dit zijn doorgaans camera’s die de omgeving in kaart brengen op basis van diepte informatie. Een ruimtelijk 3D model van de ruimte wordt opgeslagen voor een overtuigende en veilige virtuele beleving. Wanneer de gebruiker buiten de grenzen van de virtuele omgeving lijkt te treden zal via een ‘Chaperone’ of soortgelijk systeem een melding in beeld verschijnen, of een camera die de omgeving laat zien.
Een ander belangrijk verschil is het zelfvoorzienend karakter van de VR bril. Is er externe hardware nodig om gebruik te maken van het systeem, en zijn er optionele uitbreidingen om het toestel additionele functionaliteit te bieden? Ook hier zijn drie types VR bril te onderscheiden:
1. PC VR accessoire
Producten zoals de Oculus Rift S, de HTC Vive en de Valve Index hebben allemaal een een computer nodig om te werken. Het zijn daarmee PC of laptop accessoires die voor de hoogste kwaliteit beelden en interactiviteit afhankelijk zijn van de rekenkracht die computers bieden. De optimale kwaliteit gaat wel ten koste van de mobiliteit. Er zijn overigens wel ‘backtops’, dit zijn laptops die op de rug te dragen zijn. Deze systemen worden vaak gebruikt in VR Arcades.
2. Standalone VR bril
Producten zoals de Oculus GO, de Oculus Quest en de Vive Focus hebben geen computer nodig om te functioneren. Dit maakt de inzetbaarheid groter, het gaat wel ten koste van processorkracht en grafische capaciteiten. In deze producten zit naast een accu ook een mobiele processor ingebouwd waarmee de VR kwaliteit meer in de buurt ligt van smartphones dan van gaming consoles of PC computersystemen.
3. Modulair systeem
Met name de producten die ontwikkeld zijn voor de zakelijke markt zijn uitbreidbaar of configureerbaar. Zo is het bij de Pico G2 eenvoudiger om het gezichtskussen te vervangen dan bij een Samsung Gear VR het geval is. De HTC Vive spant de kroon, met bijvoorbeeld een opzet module voor draadloos gebruik, extra ruimtelijke trackers of een eye tracking systeem voor marktanalyse.
Het mag toch even apart genoemd worden; de prijs is zeker een factor om rekening mee te houden. Als we de smartphone houders achterwege laten, dan varieert de prijs tussen pakweg 150 euro tot 1500 euro voor een VR bril. Een goedkope Oculus GO heeft andere kenmerken dan een HTC Vive Pro, toch betekent goedkoper niet altijd een minderwaardige ervaring. Het gaat namelijk vooral om de beoogde toepassing. Wanneer je bijvoorbeeld honderd VR brillen wilt kopen voor een virtuele bioscoop, dan is de draadloze Go een betere optie dan de Vive die als PC accessoire werkt. Laat je daarom vooraf goed informeren door specialisten die zowel de sterke als zwakke punten van ieder systeem kennen.