Op het gebied van gastvrijheid liggen enorme ambities. De eerste belangrijke stappen zijn al gezet, zegt Weelink wijzend op een intensieve samenwerking die op dit gebied is ontstaan. Ondernemers, het bedrijfsleven, retail, de culturele sector, KHN, de bedrijvenverenigingen: ze hebben de handen ineengeslagen om de gastvrijheid in Groningen een enorme boost te geven.
Die intensieve samenwerking op dit vlak op zich is al een feestje waard, zegt Weelink verwijzend naar de avond in DOT. Maar nog steeds is er ook werk aan de winkel. “We hebben met elkaar afgesproken dat we de meest gastvrije stad van het land willen worden. Welke stappen moeten we daarin maken? Wat moet er gebeuren om bij die stip op de horizon te komen?”

Het begint onder andere met een nieuwe huisstijl voor de stad, zegt Weelink. Andere regio’s in Groningen hadden al zo’n eigen profiel maar voor Groningen ontbrak het daar nog aan. Tot de 14e dus, want dan wordt de nieuwe huisstijl uit de doeken gedaan. “Bij een gastvrije stad hoort ook dat je met elkaar de verhalen over de stad kunt vertellen, in woord, maar ook in beeld”, vertelt ze. “Met de stadsprofilering wordt daarom ook een toolkit gepresenteerd met middelen waar ondernemers, horeca maar ook culturele partijen gebruik van kunnen maken om samen het verhaal van de stad uit te dragen.”
Naast de lancering van de stadsprofilering staat de avond in het teken van inspiratie rondom gastvrijheid. Spreker Alexander de Vries van Hostmanship neemt de aanwezigen mee in de kracht van echte gastvrijheid. Ook zijn er inspiratiesessies, onder andere over verhalen van de stad en hoe je kunt groeien van host naar gids. Het Tafelgesprek staat in het teken van het omzetten van ideeën naar acties. De avond wordt afgesloten met een borrel.
De Avond van de Gastvrijheid wordt mede mogelijk gemaakt door Ondernemersfonds Groningen, Groningen City Club, Koninklijke Horeca Nederland, Groninger Bedrijvenverenigingen, cultuur- en het sportoverleg.
Hier kun je je aanmelden voor de Avond van de Gastvrijheid.