Lutje Lokaal is een in 2019 gestart initiatief van drie lokale ondernemers. Inmiddels hebben zich ruim 25 winkels bij Lutje Lokaal aangesloten. Het doel is het promoten van de kleine middenstand in het centrum door middel van social media, ludieke acties en verrassingen voor klanten.
De actie van komende zaterdag komt ook uit de koker van Lutje Lokaal. “We wilden wat tegengas geven aan al die grote jongens met hun Black Friday-stunts,” zo zegt Amber. Want meedoen aan dat kortingskabaal is volgens haar voor veel kleine zelfstandigen geen optie.
“Daarom vestigen we graag de aandacht op ons gezellige, lokale karakter en daar hoort bij dat we onze klant extra waarderen. Niet door middel van het zoveelste onpersoonlijke e-mailtje met kortingscode, maar door middel van kleine, coronaproof-evenementen als een online modeshow of een extraatje tijdens een privé shopsessie. We willen onze klanten graag bedanken voor hun vertrouwen. Juist in deze tijd hebben we hen extra hard nodig”, zo laat ze weten.
Onder andere Diezijner, Musjes Kinderwinkel, KOKOTOKO, LiAtelier, Marquant Department, Woonzooi, Scholma Lingerie en WirWar doen mee.
Glimlach
De aandacht houdt overigens niet op na één zaterdag. Amber: “Een extra glimlach is momenteel vanwege het mondkapje wat lastig en heel veel cadeautjes weggeven ook, maar een hartelijk dankjewel kan iedere dag, ook na Small Business Saturday, zoals het in Amerika genoemd wordt. Onder de huidige omstandigheden is het voor veel kleine lokale winkels pittig ondernemen, maar we komen er dankzij onze klanten doorheen.” Lutje Lokaal is daarom van plan om vaker met acties te komen.
Economie
Groningse winkeliers komen met antwoord op Black Friday: extra aandacht op zaterdag
Een aantal winkeliers uit de binnenstad van Groningen, die zich vorig jaar verenigd hebben onder de noemer Lutje Lokaal, komt komende zaterdag met een eigen, sympathiek antwoord op Black Friday, de uit Amerika overgewaaide kortingsdag. De winkeliers komen niet met kortingen, maar met een eigen actie, zoals bijvoorbeeld een online modeshow. “Als kleine, lokale winkel kun je simpelweg niet mee in dat geweld. Zeker nu niet”, motiveert Amber van KOKOTOKO, een van de drie initiatiefnemers.
Leestijd: 1 minuut