Economie

Haastje Repje: “De Gelkingestraat wordt steeds leuker”

Zeg je Gelkingestraat, zeg je Haastje Repje. De dameskledingzaak van Petra Jansen en Anne Kloos zit er al bijna 42 jaar. Anne: “Mensen komen speciaal voor ons deze kant op.”


Leestijd: 3 minuten

Haastje Repje. Een begrip in de stad kunnen we wel zeggen!

“Ja, absoluut! Geen wonder ook, want in oktober van dit jaar bestaan we alweer 42 jaar. De winkel is ooit gestart door Renske en Gerard Hazenberg en ik en Petra Jansen hebben de zaak in 2022 overgenomen. Inderdaad, middenin de pandemie. Misschien niet echt het moment om een winkel over te nemen, maar we hebben zo’n enorme vaste klantenkring: we zijn enorm gesteund.

Op het moment dat we de winkel overnamen, werkte ik hier al 22 jaar dus het voelde echt al een beetje als mijn winkel. En Petra is hier zelfs begonnen toen ze 16 was, als stagiaire. Het was voor ons dan ook heel vanzelfsprekend Haastje Repje voort te zetten!”

Is er sinds de overname veel veranderd?

“Niet zo heel erg veel. Haastje Repje heeft een gouden formule en daar moet je niet te veel aan willen veranderen. Onze signatuur? We hebben echt voor ieder wat wils. Van sportief tot klassiek tot wat meer eigenzinnig. Wat ons ook bijzonder maakt is de hoeveelheid verschillende merken: van Corel tot King Louie, LangerChen, Part Two en van Inti tot Kuyichi. Veel duurzame merken dus, en ook merken die onderling weer heel goed te combineren zijn. We kunnen eindeloos veel setjes samenstellen waardoor vrouwen altijd het beste tot hun recht komen.

Veel van die setjes posten we regelmatig op Instagram en Facebook. Zo leuk om te zien dat dat echt werkt: mensen komen dan speciaal voor die ene broek of dat truitje naar de winkel.”

De Gelkingestraat en Oosterstraat worden opnieuw ingericht. Wat vinden jullie van die plannen?  

“Het was natuurlijk voor ons al fantastisch dat er nu geen bussen meer door de straat rijden. Dat zorgde soms echt voor gevaarlijke situaties. En ja, die plannen: we hebben de eerste schetsen gezien en het ziet er echt fantastisch uit. Gele steentjes voor de deur, meer groen en hopelijk wordt dan eindelijk ook wat gedaan aan de gevel van het pand waar vroeger Sting zat. Maar de grootste winst is voor ons dat je straks van twee kanten de straat in kunt fietsen. Nu kan dat alleen maar vanaf de Grote Markt.

Haastje Repje is onlosmakelijk verbonden met de Gelkingestraat; mensen komen vaak speciaal voor ons deze kant op. Het wordt er nu alleen maar leuker op. Vanuit het Oosterkwartier en Lutje Lokaal worden steeds vaker allerlei leuke activiteiten georganiseerd en daar proberen we zoveel mogelijk bij aan te haken.”

Jullie zijn lid van de Groningen City Club. Waarin zit voor jullie de toegevoegde waarde?

“Vooropgesteld vind ik dat je je als winkelier natuurlijk altijd bij zo’n vereniging als de GCC moet aansluiten: samen sta je veel sterker. En dankzij de GCC zijn de lijntjes naar bijvoorbeeld de gemeente heel kort.

Als stad, als straat en ook als ondernemer hebben we bovendien veel aan de GCC te danken. Zoals bijvoorbeeld de geveltuintjes maar vooral ook een event als 050&Mode, dat zorgt echt voor extra reuring en drukte en zet de stad nog beter op de kaart. En natuurlijk straks de feestverlichting; het is super dat de GCC dat regelt. Voor ons wordt het de eerste keer in drie jaar dat er weer verlichting boven de straat hangt: een deel van de kabels in de straat was afgekeurd.”

Laatste vraag: is er nog iets dat je kwijt wilt?

“We zijn echt superblij met de nieuwe Grote Markt. De bomen, de fontein, de bankjes: het zorgt echt voor een upgrade van de stad. Maar wat ik heel erg mis zijn de rode geraniums in bakken aan het Stadhuis! Dat zag er altijd zo fris en fleurig uit. Ik hoop echt dat die weer terugkomen.”

Dit artikel verscheen eerder in de Cityscoop, een uitgave van de GCC.
Fotografie: Jan Buwalda